Gå till innehåll

Hög nätverkshastighet = allt hackar i Vista


kinget

Recommended Posts

Jag har ett jobbigt problem!

Sitter sedan en månad tillbaka i en studentlya, med 10/10 uppkoppling via Junet.

Har Windows Vista Ultimate som OS, vilket fungerar perfekt. Även om alla andra i min närhet klagar, så har jag aldrig gjort det.

Men nu är det så att hela datorn laggar sönder TOTALT när jag laddar upp i mer än 90 kb/s, och då menar jag ljud, video, mus. Så jag har fått sätta en spärr var det gäller upload. Vilket är förbannat tråkigt när jag har möjlighet att ladda upp och ner i 1 mb/s.

Det är inget strul med mina hårddiskar, så det är INTE dom.

Jag har även provat att avaktivera ipv6. Det hjälpte till viss del, men nu går gränsen vid 300 kb/s upp istället.

Vetefasen vad mitt problem är, så jag undrar om det finns likasinnade som jag där ute? Som förhoppningsvis har löst detta irriterande problem?

Eller blir jag illa tvungen att vänta på Sp1 ? (om det ens kommer en lösning), annars får jag så illa tvunget gå tillbaka till xp.

Hjälp!

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket! Jag tyckte att en bra beskrivning av problemet är A och O, dessutom vill man ju skapa ett bra intryck som ny användare!

Nätverkskortet är ett Marvell Yukon 88E8001, intergrerat på ett Asus P5NSLI nForce 570 SLI Intel Edition 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX

Jag har faktist inte provat att byta kort men har en kamrat med exakt samma fel som har bytt mellan flera utan resultat.

Har läst någonstans att en bugg gör så att hastigheten sjunker i samband med musikuppspelning, något som MS hävdar är en feature (!!) Men detta problemet är ju tvärtom när det gäller mitt  ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hrrm inte en aning...Jag får be om ursäkt då min dator befinner sig i Jönköping och jag befinner mig på annan ort just nu!

Använder Driverguide som program när jag letar drivisar, och jag tror jag har den senaste. Men ska slänga ett öga på det i helgen..

Inga fler konkreta idéer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Måste ha varit lite trött igår när jag skrev mitt svar :) Testa att uppgradera till senaste BIOS, http://dlsvr01.asus.com/pub/ASUS/mb/socket...P5NSLI_1401.zip samt installera drivarna som plun tipsar om! Testa drivarna först och se om det löser problemet!

NIC updaten gav inget resultat...

Har ärligt talat aldrig flashat bios nån gång. Skulle du/någon kunna hjälpa mig med en utförlig guide?

Blir inte klok på det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kortfattad guide (efter hur jag själv brukar uppgradera BIOS på mitt Asus-moderkort):

Ladda ner BIOS-filen och packa upp .Bin-filen till ett USB-minne. Starta om datorn med USB-minnet i datorn och gå in i BIOS genom att trycka "Delete". Gå sedan till Tools > Ez Flash och bläddra dig fram till .BIN-filen och välj att uppgradera BIOS!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, testa att själv söka upp senaste BIOS-uppdateringen och ladda ner från Asus och se om det fungerar bättre, http://support.asus.com/download/download....SLanguage=en-us

Om du har lust skulle du ju kunna testa Service Pack 1 Release Candidate och se om det löser problemet, det är inga problem att avinstallera det efter att du testat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att starta en cmd med adminrättigheter och kör "netsh interface tcp set global autotuninglevel=disabled".

Lyckades du uppgradera BIOS?

Om du startar Aktivitetshanteraren (Vänster Ctrl+Vänster Alt+Escape) och väljer att visa Processer för alla användare och sedan börjar tanka/ladda upp, ser du då att någon process tar väldigt mycket cpu-kraft?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter inte bra det där, vetetusan om det inte är hårdvaruproblem. Testa om möjligt med ett annat nätverkskort! Har du haft XP på datorn förut så att du vet att det fungerar som det ska där?

Nej verkligen inte:(

Jag har testat andra NIC:s, men jag ska göra det igen, imorrn om jag hinner.

Ja, jag har haft xp innan, dock aldrig med 10/10 anslutning, bara 8/1. Så den uploaden har jag aldrig haft.

Men då hade jag andra problem, ljudet krånglade som tusan osv.

Jag trivs verkligen med Vista, allt annat funkar perfekt och förstår inte folk i min närhet som klagar konstant. Men det här jäkla problemet börjar få mig att tröttna, blir besviken om inte lösningen kommer i Sp1 (vilket det inte ser ut att göra med tanke på RC1:an inte funkade heller).

Verkar verkligen som jag är ensam i hela världen med det här problemet:)

För det första vet jag inte vad jag ska googla på :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Skulle jag kunna få reda på dina hårdvaruspecs?

Samt prova detta:

Jag tror det kan finnas en gemensam nämnare på drivers sätt att svara på hårdvara. Tycker du skall testa senaste directX http://filehippo.com/download/7f5143f40352...55f9f/download/ (nov).

Värt att prova.

Inte länken på www.alltomxp.se som anger december månads upgrade då den länkar till augustiverisionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle jag kunna få reda på dina hårdvaruspecs?

Samt prova detta:

Jag tror det kan finnas en gemensam nämnare på drivers sätt att svara på hårdvara. Tycker du skall testa senaste directX http://filehippo.com/download/7f5143f40352...55f9f/download/ (nov).

Värt att prova.

Inte länken på www.alltomxp.se som anger december månads upgrade då den länkar till augustiverisionen.

DirectX grejen funkade inte!

Bifogar directx rapport, fråga om nåt är luddigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...