tomorrow Posted December 12, 2007 Share Posted December 12, 2007 Hej igen! Jag har just köpt en WDElements external HD på 500 GB. Har anlutit den via USB och det fungerar OK. Har också märkt att den slås på vid datoruppstart och slås av vid nedstängning av datorn. Det är väl OK tycker jag. Det ligger en mapp på HD:n som heter "autorun" som är tom. Upptäcker också att den är fat32 formaterad. Kan jag formatera om HD:n till NTFS eller ligger det något i mappen "autorun" som jag inte kan se som gör att den automatiskt slås av och på med datorn. Jag förlorar ju mappen "autorun" om jag formaterar om. Tacksam för hjälp /tomorrow Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HlK Posted December 12, 2007 Share Posted December 12, 2007 Visst kan du formatera den i NTFS, det är nästan ett lagbrott om du inte gör det Ligger det något på disken nu (kolla så det inte ligger dolda mappar/filer) så kan du göra backup på det innan om du tror att du kommer att använda det i framtiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ture Posted December 12, 2007 Share Posted December 12, 2007 varför formatera när du kan konventera den till NTFS utan att radera något på disken mvh t http://support.microsoft.com/kb/307881/sv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomorrow Posted December 12, 2007 Author Share Posted December 12, 2007 Tack ska ni ha för svaren! Men något svar på frågan, om det ligger något på HD:n som gör att den startar automatiskt när datorn sätt på, har jag inte fått. Jag kan inte hitta några filer i mappen "autorun". Varför finns den mappen där? /tomorrow Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ture Posted December 12, 2007 Share Posted December 12, 2007 Jag kan inte hitta några filer i mappen "autorun" du har markerat att datorn skall visa dolda filer? mvh t Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomorrow Posted December 12, 2007 Author Share Posted December 12, 2007 SÅ här är det: Det ligger en fil i rooten som heter autorun (installationsinfomation) som inehåller ICON=AUTORUNElements.ICO och så mappen autorun som inehåller elements.ico Det ska väl inte vara någon fara att formatera om? /tomorrow Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ture Posted December 12, 2007 Share Posted December 12, 2007 konventera istället så blir du inte av med någonting mvh t Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomorrow Posted December 12, 2007 Author Share Posted December 12, 2007 Tack ska du ha ture! Nu sätter jag igång med en konvertering. Återkommer med resultatet senare. /tomorrow Nu har jag HJÄRNSLÄPP ! Hittar inte till stället där jag kan konvertera trots att jag såg det för 1/2 timme sen. Hjälp!!!! /tomorrow Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomorrow Posted December 14, 2007 Author Share Posted December 14, 2007 Hjärnsläppet släppte lite senare på kvällen. Har bara glömt att meddela det. Det var ju under cmd/convert osv. Allt går bra nu. Tack för alla svar. /tomorrow Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Letalis Posted December 15, 2007 Share Posted December 15, 2007 Autorunen är endast till för att man skall få en fin liten ikon istället för Windows egna disk ikon :-P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts