Gå till innehåll

Svart skärm efter hängning vid installation!?


Pukin_Dog

Recommended Posts

Jag får inte ordning på detta, sliter mitt hår!

Jag satte ihop en serverdator med några hårddiskar i och som tanken var att köra XP på. Satte igång installationen och den fick stå. När jag gick upp lite senare så stod det att installationen var färdig bla, bla och det där om att svara på några frågor. Men där hade den totalt hängt sig. Inte ens att hålla in powerknappen hjälpte. Fick bryta strömmen. Sedan så startar den bara så att allt surrar men inget pip om att trycka del för att komma in i bios och ingen signal till skärmen.

Har resetat bios utan resultat. Vad ska jag göra?  ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får inte ordning på detta, sliter mitt hår!

Jag satte ihop en serverdator med några hårddiskar i och som tanken var att köra XP på. Satte igång installationen och den fick stå. När jag gick upp lite senare så stod det att installationen var färdig bla, bla och det där om att svara på några frågor. Men där hade den totalt hängt sig. Inte ens att hålla in powerknappen hjälpte. Fick bryta strömmen. Sedan så startar den bara så att allt surrar men inget pip om att trycka del för att komma in i bios och ingen signal till skärmen.

Har resetat bios utan resultat. Vad ska jag göra?  ???

Du kommer in i bios och där kan du kanske  sätta cd som primär och kanske boota upp den på det sättet med install-skiva i?

Mv LasseG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så jag gjorde från början och CD är första bootenhet. Nu kommer jag inte in i BIOS och om jag skulle så har jag i vilket fall ingen bild då ingen signal går till skärmen!

oj låter som en total härdsmälta i systemet....kollat alla sladdar? testa skärm på annan dator? testa annan bootcd?...osv

Mv LasseG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat annan HD kopplat ur HD. Har inget annat grafikkort tyvärr. Får låna av någon. Fast frågan är om det inte är moderkortet då som lagt av? Det är nyinköppt fast begagnat och det funkade först i 30 minuter så något har ju sabbat det då! Frågan är vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat annan HD kopplat ur HD. Har inget annat grafikkort tyvärr. Får låna av någon. Fast frågan är om det inte är moderkortet då som lagt av? Det är nyinköppt fast begagnat och det funkade först i 30 minuter så något har ju sabbat det då! Frågan är vad?

Kan tänka mig att det är grafikkortet som krånglar, inte ofta ett moderkort pajar, men man vet alldrig. Lycka till.

Mv LasseG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du beskriver indikerar att processorn inte startar upp.

Därför får du inget på skärmen och inget pip efter minnestest.

Processorfläkt kan snurra och andra lamport kan lysa, men init-signalen

kommer inte där alla enheter startas om (initieras).

Det finns ett antal steg att prova. Ta ett steg i taget.

1. Låt datorn vara helt strömlös 5 minuter (för att kallna och för att låta alla komponenter ladda ur sig).

2. Kontrollera processorns matningskabel (4-8 polig kontakt vid sidan av processorn) utan +12Volt startar ej proc.

3. Minimera datorn genom att koppla ur USB-enheter och strömmatning till diskar (om inte power orkar driva).

    Kvar är processor, minne och grafikkort på moderkortet.

4. Försök få livstecken från processorn via pip eller signal/tecken på skärmen.

    Slutligen plocka även ur minnen för att framtvinga fel-signal eller enkel-pip som indikerar test-okay.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Låt datorn vara helt strömlös 5 minuter (för att kallna och för att låta alla komponenter ladda ur sig).

Dra även ur elsladden...  satt med en grannes burk som vägrade boota, pipa till  och det löstes

genom en "dra ur sladden"...  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu har jag provat allt detta.

Det är 12V i P4 kontaktens båda gula sladdar.

Jag får inga pip från den ens när minnena är urplockade och det går inte att stänga av den eller reset. Bara dra av genom huvudbrytaren.

Luktar detta moderkortfel eller?

Inte borde det väll vara processorn i varje fall eller?

Förvirrad. Den gick ju i 30-60 minuter som installationen tog ju. Surt.  >:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en spänningsmätare så kan du mäta spänningen på "Power OK" tråden från nätaggregatet.

Mät mellan chassiet och kontaktstift nummer 16 i den 20+4 -poliga kontakten på moderkortet.

[23 21] [19 17 15....  1]

[24 22] [20 18 16....  2]

Där skall vara cirka 3-5 volt. Om den bara är 0,8 volt så är det fel på en spänning, och inget

kommer att hända när du trycker på startknappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det innebär att nätaggregatet är helt och att inget på moderkortet drar för mycket ström.

Det troligaste felet är processorn... men det är väldigt ovanligt att den går sönder om kylningen fungerar.

Så moderkortet (spänningsregulatorerna runt processorn) kan fortfarande vara felorsaken.

Det är inte ovanligt på äldre moderkort att elektrolytkondensatorerna (runda torn med aluminiun toppar)

torkar ut av omgivande värme. Den kryssade ovansidan svullnar och har ibland brunt läckage.

Även underdelen närmast moderkortet kan svullna och kondensatorn reser sig ett par millimeter ovanför plattan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...