Gå till innehåll

Vista 24-bit 96kHz ljud, varför funkar det inte?


ljo002

Recommended Posts

Kör Vista premium med Creative Audigy 2 NX USB. Vid installation i mars -07 klickade jag i 24-bit 96kHz ljud i Vista, hade inga ljudproblem. Nu sedan en tid fick jag ljudproblem - ljudet föll bort oregelbundet i media center. Tittade närmare på ljudinställningarna och fann då att 24-bit 96kHz inte funkade i media player och följaktligen inte heller i media center. CD funkar, men inget rippat (wma vbr/mp3 128-192 kb, det blir helt enkelt tyst utan tecken på ljuduppspelning). Alla andra mediaspelare lirar på som vanligt, men för att få ljud i media player måste jag backa till 24-bit 48 kHz. Bytt drivrutiner och creatve console ett par gånger utan effekt. I creative console kan man ju välja bit djup och frekvens på ut-ljud, detta verkar inte direkt relaterat till inställningen i vista. Har någon koll på hur detta hänger ihop? NXen skall vara ansluten med USB 2.0. Som sagt funkar allt utom just media player, läste att endast PRO codecen till MP stödjer 96 kHz, men varför funkade det en så lång tid innan då? Hur förhåller sig ljudinställningarna man gör i Vista till de man gör i Creative audio console? Hur skliljer sig ut-signalen i USB kabeln (som skall vara digital) från den i en SPDIF kabel? För spdif ställer man ju in separat i vista. Påverkar vistainställningarna alls utflödet via usb? Har trixat en hel del med detta, uppdaterat certifikat osv utan effekt. Vista är fullt uppdaterat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...