Gå till innehåll

Lösenord


Recommended Posts

Det beror även på vilket operativ du har på dem.

Om du har t.ex XP home så genereras lösenorden automatiskt medan du sätter dem själv, eller har möjlighet till det i pro. Du måste även tillhöra samma "arbetsgrupp" för att få tillträde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror även på vilket operativ du har på dem.

Om du har t.ex XP home så genereras lösenorden automatiskt medan du sätter dem själv, eller har möjlighet till det i pro. Du måste även tillhöra samma "arbetsgrupp" för att få tillträde.

Jag har windows vista premium på båda, och de tillhör samma arbetsgrupp, och jag vet inte ens var man anger lösenorden. för mina användare på datorerna så har jag inga lösenord, windows startar direkt då jag slår på datorerna utan att jag anger varken användarnamn eller lösenord

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Password protected sharing is enabled.

Password protected sharing is on by default for computers on workgroups. When password protected sharing is enabled, people using other computers on your network can't access your shared folders or printers unless they have a user account on your computer. There are two ways to enable file or printer sharing:

Create identical user accounts on all computers on the workgroup (recommended). For more information, see Create a user account

Turn off password protected sharing. To turn off password protected sharing, follow these steps:

1.

Open Network and Sharing Center by clicking the Start button Picture of the Start button, clicking Control Panel, clicking Network and Internet, and then clicking Network and Sharing Center.

2.

Under Sharing and Discovery, click the arrow button Picture of the arrow button next to Password protected sharing.

3.

Click Turn off password protected sharing, and then click Apply. Administrator permission required If you are prompted for an administrator password or confirmation, type the password or provide confirmation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, starta Nätverks- och delningscenter och välj att stänga av lösenordskrav på delade mappar, då ska du komma åt filerna och mapparna mellan båda datorerna.

Men det är avstängt. Det kommer upp en ruta om att man inte har tillgång till datorn enligt administratören eller något liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att dina datorer är köpta förinstallerade... Finns det inte någonstans i dina köpehandlingar som det förklaras vad ditt administrativa lösenord är?? Oftast är det "blankt" dvs inget alls och om du provar med att högerklicka och "Kör som..." välj administratör när du ska logga in på den andra datorn... går det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Administratör-kontot i Vista är alltid inaktiverat och har inget lösenord :) Berätta exakt vad det är för felmeddelande som dyker upp när du försöker välja "lösenordsskyddad delning". Testa även att sätta samma lösenord på båda datorerna, detta gör du genom att starta Användare fr4ån Kontrollpanelen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem som trådskaparen och jag får upp följande "felmeddelande"

HTPCHTPC Lagring är inte tillgänglig. Kanske har du inte behörighet att använda den här resursen. Be serverns administratör om hjälp.

Åtkomst nekad.

Det som är knepigt är att jag har gjort en annan mapp/hdd tillgänglig med samma inställningar och den kommer jag åt utan problem.

Jag blir snart knäpp på att det inte går att få till på ett smidigt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...