Gå till innehåll

Jag får följande felmeddelande när jag startar datorn och kommer inte vidare


siwertz

Recommended Posts

Detta är felmeddelandet som jag får.

Windows kunde inte startas. Detta kanske beror på en ändring i program eller maskinvara.

Om detta beror på att datorn inte svarade, startade om oväntat eller stängdes av automatiskt för att skydda dina filer och mappar kan du välja Senaste fungerande konfigurationen för att återställa de inställnigar som användes förra gången som datorn kunde startas

Om ett tidiagare startförsöka avbröts på grund av ett strömavbrott eller att strömknappen trycktes in eller om du är osäker på varför datorn inte kan startas kan du välja Starta Windows normalt

Felsäkert läge

Felsäkert läge med nätverk

Felsäkert läge med kommandotolk

Senast fungerande konfiguration /de senaste inställningarna som fungerade

Starta windows normalt

När jag trycker på något av ovanstående alternativ så startas datorn om utan att det händer något. Jag kan inte komma förbi detta felmeddelande!!

Det som inte är roligt är att jag har bilder på familjen som jag inte vill att de försvinner om jag skulle få göra en omstart eller göra en ominstallation av programmen.

Hoppas det finns någon som har en bra lösning. Datorn är av märket Compaq EVO D310MT. Har kvar CD-skivorna från Compaq som medföljde datorn.

HJÄLP MIG innan jul

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

först, prova "starta windows normalt", får du samma felmeddelande, så prova starta Windows med senast fungerande konfiguration. får du samma felmeddelande prova felsäkert, och om du ändå inte lyckas, så är det nog tyvärr daxx att stoppa i windowsskivan, kanske prova köra lite recovery console, fixboot, fixmbr.

Annars reparera installationen, ev diagnostisera hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

siwertz!

Hoppas att du får ordning på din dator och kanske att det går med systemåterställningen som du antagligen måste prova i ett första skede.

Jag har en precis likadan dator inköpt på Dustin 2001 i oktober och den fungerar fortfarande utan problem och har så gjort nu i  6 år. Det enda jag gjort är att uppgradera minnet som var i minsta laget, annars är den orörd och funkar som när den var ny.

Får du fart på den, så måste du införskaffa en extern disk, där du kan lägga dina backupper. Jag gör det regelbundet och sparar också allt i "Mina Dokument" på CD som jag bränner då och då.

Det enda dåliga är väl recoveryskivorna som skickades med. Jag lyckades senare fixa mig en orginal-CD med XP Pro på, men den har jag aldrig behövt använda.

God Jul och lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

siwertz!

Har ingen aning, jag vet inte heller var dom finns nu, men någon dokumentation måste ju ha kommit med, jag vet att en CD fick jag beställa särskilt, för den fattades vid leveransen. Men kör du en recovery-CD så antar jag att den formaterar din disk och lägger tillbaka som det var när du fick datorn och då försvinner ju naturligtvis allt du själv lagt på disken. Om jag inte minns fel så behöver man använda fler av dom CD-skivor som du har, vid en ominstallation, men vilka? Skulle det funka så har du tur och inget av dina program, eller bilder du själv installerat och sparat kommer att raderas. Är disken skadad, så kommer säkert någon med dom kunskaperna in här och stöttar, hur du skall rädda dina bilder mm.

Kanske någon av CD-skivorna innehåller den beskrivning du behöver för att installera om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...