Gå till innehåll

Vilken är bäst: Core Duo eller Quad Core?


gutta

Recommended Posts

En ny och signifikant trend är att quadcore-processorer ersätter dualcore-processorer i högprestandasegmentet.

Läs gärna:

http://www.tomshardware.se/processorer/200712121/index.html

http://www.tomshardware.se/processorer/int...0&chart=174

Om du skall räkna krasst så får du antingen quads 4*2.3=9.2GHz eller duos 2*3.0=6.0GHz

...alltså 50% extra kraft med quad jämfört med duo.

De flesta (nästan alla) program håller till i endast en processorkärna hela tiden.

Så en process i duo får 25% extra fart jämfört med den som körs i quad.

Har du många (mer än två) program som körs samtidigt så går det 50% snabbare i quad än i duo.

Har du bara två program igång samtidigt så är duon snabbare.

Snart kommer fler spel och program att vara körbara i flera samtidiga kärnor och då är quads 9GHz att föredra.

Quads 2.3 GHz är dessutom överklockningsbar till runt 2.8GHz och ligger då ännu bättre till (11GHz?).

I spelsammanhang så är det i huvudsak grafikprocessorn (GPU) som är av största betydelse för prestandan.

Jag kör en AMD64 på 2*2.4GHz och det är grafikkortet (GPU) som sätter mina begränsningar och inte processorn (CPU).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
De flesta (nästan alla) program håller till i endast en processorkärna hela tiden.

Håller med fullt ut på det du skrev, men det är faktiskt inte så jättesvårt att göra program till flerkärniga procesorer, och de flesta har redan gjorts om. Jag skulle valt Quad :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...