Gå till innehåll

Hur får jag ".exe filer" i Vista att sluta associera till annat än just ".exe"!?


maatin

Recommended Posts

Hej!

Har ett problem som säkert är löjligt lätt att lösa, men när man inte vet hur så..

Gjorde en klassisk felklickning med touchpaden på min laptopp. Det som skedde var att jag på en ".exe" fil valde "öppna med" och wordpad valdes som standardprogram. I vista så är ju det föriklickat "Använd alltid detta program för att.."

När jag startar laptoppen nu så öppnas det 32st txt filer med script om varenda ".exe" fil istället.

Bra att veta:'

* Rutan "Använd alltid detta program för att.." är gråmarkerad och går inte att avmarkera. kanske kan vara en lösning att få den avmarkerad, har dock inte lyckats.. ?

*Har försökt associera till ett program och sedan avinstallera det för att vista ska återgå till standardinställning för ".exe"

*Egentligen så borde det bara komma upp att det inte är ett giltigt win32 program.. kan man associera till win32 och få igång mina kära ".exe" filer igen kanske.. ?

*Kan man återgå till standardinställningar för vista på något sätt..

tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har ett problem som säkert är löjligt lätt att lösa, men när man inte vet hur så..

Gjorde en klassisk felklickning med touchpaden på min laptopp. Det som skedde var att jag på en ".exe" fil valde "öppna med" och wordpad valdes som standardprogram. I vista så är ju det föriklickat "Använd alltid detta program för att.."

När jag startar laptoppen nu så öppnas det 32st txt filer med script om varenda ".exe" fil istället.

Bra att veta:'

* Rutan "Använd alltid detta program för att.." är gråmarkerad och går inte att avmarkera. kanske kan vara en lösning att få den avmarkerad, har dock inte lyckats.. ?

*Har försökt associera till ett program och sedan avinstallera det för att vista ska återgå till standardinställning för ".exe"

*Egentligen så borde det bara komma upp att det inte är ett giltigt win32 program.. kan man associera till win32 och få igång mina kära ".exe" filer igen kanske.. ?

*Kan man återgå till standardinställningar för vista på något sätt..

tack på förhand!

Hej

Hr du kört en systemåterställning?

Mv LasseG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det hade jag inte, jag försökte göra det nu men då öppnade vista bara startfilen för systemåterställning som ett textdokument. Då pga samma fel.. :(

Kan man starta och göra en systemåterställningen på något annat sätt kanske..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde en klassisk felklickning med touchpaden på min laptopp. Det som skedde var att jag på en ".exe" fil valde "öppna med" och wordpad valdes som standardprogram. I vista så är ju det föriklickat "Använd alltid detta program för att.."

Detta senario är omöjligt i Vista eftersom "Öppna med..." inte finns som menyval till .exe -filer.

Om du ändå lyckats skruva upp ditt användarkonto, så skapa ett nytt och se om det kontot fungerar normalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag önskar det vore sant :( Hade gärna skickat en prt sc men jag kan inte pga problemet.

Alla mina ".exe" öppnas som sagt som text filer. Om det hjälper så skedde förändringen på en genväng till en .exe fil.

Hum vet inte riktigt mer vad jag kan säga..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag önskar det vore sant :( Hade gärna skickat en prt sc men jag kan inte pga problemet.

Alla mina ".exe" öppnas som sagt som text filer. Om det hjälper så skedde förändringen på en genväng till en .exe fil.

Hum vet inte riktigt mer vad jag kan säga..

Där finns inget man kan göra med en Genväg som ändrar betydelsen av originalfilens filassiation...

Alla .exe -filer hanteras inte på det sätt som du beskriver. Hade så varit fallet så kunde inte Windows startats.

Detta problem du har är alltså knutet till ditt personliga inloggningskonto.

Skapa ett nytt konto i Kontrollpanelen - Användarkonton, och bekräfta detta.

EDIT: Se till att detta konto har Administrativ rättigheter.

Därefter ska vi kolla Regedit...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt. Jag gjorde ett nytt admin konto och där är det helt ok igen. Men det är så märkligt att det är som det är på andra kontot. Det borde ju verkligen gå att ändra tillbaka..

Känns fel att behöva starta ett nytt konto för det. Nu måste man flytta över alal dokument motsvarande till det nya kontot..

Edit: regedit öppnas som textfil med..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopiera följande två texter till Notepad /Anteckningar, och spara filerna som Exe1.reg och Exe2.reg

Klicka sedan igång dem. De sätter upp standard för .exe filhantering.

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOT.exe]

@="exefile"

"Content Type"="application/x-msdownload"

[HKEY_CLASSES_ROOT.exePersistentHandler]

@="{098f2470-bae0-11cd-b579-08002b30bfeb}"

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOTexefile]

@="Application"

"EditFlags"=hex:38,07,00,00

"FriendlyTypeName"=hex(2):40,00,25,00,53,00,79,00,73,00,74,00,65,00,6d,00,52,

  00,6f,00,6f,00,74,00,25,00,5c,00,53,00,79,00,73,00,74,00,65,00,6d,00,33,00,

  32,00,5c,00,73,00,68,00,65,00,6c,00,6c,00,33,00,32,00,2e,00,64,00,6c,00,6c,

  00,2c,00,2d,00,31,00,30,00,31,00,35,00,36,00,00,00

[HKEY_CLASSES_ROOTexefileDefaultIcon]

@="%1"

[HKEY_CLASSES_ROOTexefileshell]

[HKEY_CLASSES_ROOTexefileshellopen]

"EditFlags"=hex:00,00,00,00

[HKEY_CLASSES_ROOTexefileshellopencommand]

@=""%1" %*"

"IsolatedCommand"=""%1" %*"

[HKEY_CLASSES_ROOTexefileshellrunas]

[HKEY_CLASSES_ROOTexefileshellrunascommand]

@=""%1" %*"

"IsolatedCommand"=""%1" %*"

[HKEY_CLASSES_ROOTexefileshellex]

[HKEY_CLASSES_ROOTexefileshellexContextMenuHandlers]

[HKEY_CLASSES_ROOTexefileshellexContextMenuHandlersCmdLineExt]

@="{F0407C3D-349C-42B9-B83E-821E31623DF9}"

[HKEY_CLASSES_ROOTexefileshellexDropHandler]

@="{86C86720-42A0-1069-A2E8-08002B30309D}"

[HKEY_CLASSES_ROOTexefileshellexPropertySheetHandlers]

[HKEY_CLASSES_ROOTexefileshellexPropertySheetHandlersShimLayer Property Page]

@="{513D916F-2A8E-4F51-AEAB-0CBC76FB1AF8}"

[HKEY_CLASSES_ROOTexefileshellexPropertySheetHandlers{B41DB860-64E4-11D2-9906-E49FADC173CA}]

@=""

[HKEY_CLASSES_ROOTexefileshellexPropertySheetHandlers{B41DB860-8EE4-11D2-9906-E49FADC173CA}]

@=""

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En till... Exe3.reg

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionExplorerFileExts.exe]

[HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionExplorerFileExts.exeOpenWithList]

[HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionExplorerFileExts.exeOpenWithProgids]

"exefile"=hex(0):

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första

"Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOT.exe]

@="exefile"

"Content Type"="application/x-msdownload"

[HKEY_CLASSES_ROOT.exePersistentHandler]

@="{098f2470-bae0-11cd-b579-08002b30bfeb}""

Gick att sätta igång men inte andra.

Felmeddelande gavs:

"..Exe2.reg kan inte importeras. Det gick inte att skriva alla data till registret. En del nycklar är öppnade av systemet eller andra processer."

Hum..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bekräfta att din .exe ligger i listan:

Kontrollpanelen - Standardprogram - Assosiera en filtyp...

Den skall inte finnas där och om den gör det så måste den rensas bort via Registret.

Prova att starta upp i Felsäkert läge och logga in på nya kontot. Prova att starta Regedit därifrån.

Enligt Exe3.reg  så skall det vara tomt bland nycklarna bortsett från "exefile"=hex(0):"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort det du skrev nu.

Vad innebär det ?

Jag kan inte hitta exe i registret, ingen exe alls.

Så du har varit inne i Regedit ?

så det är bra då antar jag..

Har du rensat bort något i Registret ??

Det skall finnas flera ställen med .exe i registret...

Bland annat de ställen du fick som .reg -skript.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bekräftade att min .exe inte fanns  i listan via

Kontrollpanelen - Standardprogram - Assosiera en filtyp...

Sedan var jag inne i regedit som annan användare i felsäkert läge och i det andra admin kontot jag skapade och i det kontot jag skapade är allt ok. Men jag har inte ändrat något i registret förutom att jag laggt till exe1 och 2 då..

Har inte rensat bort något i registret..

hum..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hittat den raden nu ja :)

Har en rad som du "(Standard)   Reg_SZ    exefile"

och sen en till rad "Content Type   Reg_SZ  application/x-msdowload)

Ska jag ta bort den sistnämda raden då?

Edit: Är inne nu på det andra nya adminkontot i regedit. Blir ändringar i regedit jag gör här också på andra konton som det är fel på då..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...