Gå till innehåll

Min DVD-enhet har slutat läsa CD/DVD-skivor


robbertang

Recommended Posts

Hej! Det är nämligen så att min dvd-spelare på datorn, som är givetvis installerad och klart, plötsligt inte kan läsa av cd/dvd som man stoppar in, med andra ord, ingenting händer.

Jag har försökt öppna/utforska cd som jag stoppade in i datorn manuellt genom att gå in i "den här datorn", men där hittar jag inte "DVD-enhet (D:)", som ska finnas där oavsett om man stoppar in en skiva eller inte. Men på min dator har den plötsligt gått bort.

Snälla folk, jag har ett seriös problem som jag behöver hjälp mig. Vad är problemet och vad kan jag göra? Utan D: kan jag ju inte installera cd skivor. Hjälp mig gott folk! Tack på förväg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej robbertang !

Blinkar DVD-lampan när du just stoppat i en skiva ?

Öppna Kontrollpanelen - System - Maskinvara - Enhetshanteraren.

Titta under DVD-/CD-ROM-enheter.

Finns där någon enhet ? gul eller röd -markerad ?

Klicka på Åtgärd - Sök efter hårdvaruförändringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, alltså datorn avger ett ljud som enligt mina erfarenheter tyder på att den just laddar cd;n och att något ska dyka upp, autoinstallation med andra ord, men sen när ljudet avtagit sker ingen som helst aktivitet, ingenting dyker upp. Skulle du kunna säga vart jag ska gå in för att kontrollera dvd-enheten specifikt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har gått in i enhetshanteraren och sökt efter "DVD/CD-rom enheter" men det finns inget i enhetshanteraren som heter så. Hittar bara "diskenheter" och massor av annat. vad heter det egentligen?

en ytteligare problem är ju att DVD/CD-rom enheten (ikonen) inte dyker upp när jag går in på "den här datorn". där ska ju den finnas oavsett om man stoppar inte en dvd-skiva eller inte.

vad ska jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...datorn avger ett ljud som enligt mina erfarenheter tyder på att den just laddar cd;n...

Blinkar DVD-lampan på DVD-fronten, när du just stoppat i en skiva ?

Skulle du kunna säga vart jag ska gå in för att kontrollera dvd-enheten specifikt?

Öppna Kontrollpanelen (på startmenyn till höger) - System (ikonen nertill på sidan) -

Maskinvara (fliken upptill) - Enhetshanteraren (knapp på sidan).

Titta under "DVD-/CD-ROM-enheter" (du har en lång lista till vänster på sidan).

Finns där någon enhet (rad) ? gul eller röd -markerad ?

Om inte så klicka på "Åtgärd" uppe i fönstrets menyrad och välj "Sök efter hårdvaruförändringar".

Se efter om där sker någon förändring på sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har gått in på enhetshanteraren, sökt efter "DVD-/CD-ROM-enheter" men det finns ingen flik i listan som heter ""DVD-/CD-ROM-enheter". Då prövade jag att gå in på "åtgärd" och klicka på "maskinvaruförändringar", men ingenting hände.

Stoppade in en skiva, och observerade dvd-fronten.

Resultat: den blinkade endast 3-4 gånger, sen slockna den.

Kan det vara så att DVD-enhetens (:D) ikon som man ska hitta på "den här datorn" plötsligt tagits bort, för går jag in där hittar inte dvd-ikonen? Kan jag hämta tillbaka ikonen, hur? Kan man öppna en dvd skiva som man stoppat in i dvd-rom manuellt på något annat sätt än att gå in i DEN HÄR DATORN?

tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att DVD-enhetens (Cheesy) ikon som man ska hitta på "den här datorn" plötsligt tagits bort, för går jag in där hittar inte dvd-ikonen? Kan jag hämta tillbaka ikonen, hur? Kan man öppna en dvd skiva som man stoppat in i dvd-rom manuellt på något annat sätt än att gå in i DEN HÄR DATORN?

Nej, anledningen till att DVD-ikonen inte dyker upp på "Den här Datorn",

är för att den inte dyker upp i Enhetshanteraren under "DVD-/CD-ROM-enheter".

Windows ser inte längre din DVD-spelare över huvud taget.

Hade drivrutinen varit felaktig skulle spelaren komma upp som "Okänd enhet" och vara gul? eller röd!

-markerad i Enhetshanteraren.

Den är antingen inte riktigt ansluten inne i lådan, eller så kan den vara felaktig.

Starta om datorn och stanna upp i BIOS med <delete> nästan direkt i uppstarten.

Se efter bland hårddisk och DVD/CD om den upptäcks här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...