Gå till innehåll

Jag vill ha xp & Vista på min dator hur göra?


Gäst Naturguiden

Recommended Posts

Gäst Naturguiden

Nu har jag vista x64 men jag vill också ha xp pro på min laptop. Måste jag börjja om på ny kula och göra någon ny part. på burken då så jag kan välja vart jag skall ha det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

Tjena Tjena. Jag körde  dualboot XP/Vista tidigare. Enklast är om du börjar med XP o sedan lägger in Vista.

Men det går även att börja med Vista. Här kan du läsa lite om Dualboot.

En ny partition gör du enklast med "Acronis Disk DirectorSuite10"

Lycka till o kör hårt.

http://apcmag.com/node/5162/

MVH  Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Tack för den... hur mycket utrymme krävs för xp pro då skall man reservera ca 10 GB eller något, skall ju in med en del program där också, dock ej så stora men i alla fall...

Hur fungerar det när man skall logga in och har två op på datorn, kommer man till en svart skärm med olika op på då ett xp och ett vista...

Har aldrig gett mig in på detta.....

Föresten skall jag ta x64 eller x32 jag har x64 på vista

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

Vassego ;) 10-15GB räcker för XP. Du får välja vilket Windows du ska starta ja.

Ang 32 vs 64 så har jag ingen åsikt då jag själv bara kör 32bit.

Och får du några problem med inloggning så ladda ner o använd  http://www.vistabootpro.org/

Den fungerar även i XP.

(Peter, förlåt att jag svara lite sent. ;D ;D ;D) Måste ju äta lite ibland vettu.)

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du installerar XP efter Vista så kommer den att skriva över Vistas bootfiler och du kommer att få problem att välja mellan Vista och XP under uppstarten. En gyllene regel är att alltid installera det nyaste operativsystemet först :) Men men, nu är det som det är och alla problem går att lösa! Jag har själv löst det en gång för länge sedan men minns inte exakt hur!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

Då får vi hoppas det går bra nu då. Glöm inte att ladda ner VistaBootPro. som jag föreslog tidigare.

Med det kan du rep/fixa så du får rätt bootordning ifall du lägger in XP sist.

Kör hårt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Jag delade upp den och jag fick två delar av hd:n en c: och en tom på 16 Gb sedan skulle jag högerklicka på den tomma men det fanns inte utöka volym på den, men på c gick det och då försvann den andra parten igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för att slippa ev. problem skulle du kunna göra som i Stenis artikel http://www.alltomxp.se/index.php?option=co...Itemid=66  dvs installera wmware och så installera xp där

Kanske ingen kösning för dig men jag har det så på min laptop och det uppfyller mina behov som exempelvis är att kunna synka min Sony Ericsson P910i vilket inte fungerar så bra på Vista.

Gott Nytt År

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...