Guest Naturguiden Posted December 30, 2007 Share Posted December 30, 2007 Nu har jag vista x64 men jag vill också ha xp pro på min laptop. Måste jag börjja om på ny kula och göra någon ny part. på burken då så jag kan välja vart jag skall ha det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lasseska Posted December 30, 2007 Share Posted December 30, 2007 Tjena Tjena. Jag körde dualboot XP/Vista tidigare. Enklast är om du börjar med XP o sedan lägger in Vista. Men det går även att börja med Vista. Här kan du läsa lite om Dualboot. En ny partition gör du enklast med "Acronis Disk DirectorSuite10" Lycka till o kör hårt. http://apcmag.com/node/5162/ MVH Lasse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted December 30, 2007 Share Posted December 30, 2007 Du kan lika gärna skapa den nya partitioner med Vistas diskahantering eftersom den numera stöder att krympa och skapa nya partitioner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Naturguiden Posted December 30, 2007 Share Posted December 30, 2007 Vart finner jag Vistas diskhanterinig ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lasseska Posted December 30, 2007 Share Posted December 30, 2007 högerklick på dator hantera Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Naturguiden Posted December 30, 2007 Share Posted December 30, 2007 Och vart kan man där göra en ny partition, undrar sig vän av ordning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lasseska Posted December 30, 2007 Share Posted December 30, 2007 Eftersom jag föreslog Acronis så är jag inte helt säker, men tror du ska krympa partition först för sedan kunna göra en till av det som blir kvar så att säga. Hitta även denna sidan på nätet. http://vistatips.se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Naturguiden Posted December 30, 2007 Share Posted December 30, 2007 Tack för den... hur mycket utrymme krävs för xp pro då skall man reservera ca 10 GB eller något, skall ju in med en del program där också, dock ej så stora men i alla fall... Hur fungerar det när man skall logga in och har två op på datorn, kommer man till en svart skärm med olika op på då ett xp och ett vista... Har aldrig gett mig in på detta..... Föresten skall jag ta x64 eller x32 jag har x64 på vista Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lasseska Posted December 30, 2007 Share Posted December 30, 2007 Vassego 10-15GB räcker för XP. Du får välja vilket Windows du ska starta ja. Ang 32 vs 64 så har jag ingen åsikt då jag själv bara kör 32bit. Och får du några problem med inloggning så ladda ner o använd http://www.vistabootpro.org/ Den fungerar även i XP. (Peter, förlåt att jag svara lite sent. ;D ;D ;D) Måste ju äta lite ibland vettu.) Lasse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted December 30, 2007 Share Posted December 30, 2007 Eftersom du installerar XP efter Vista så kommer den att skriva över Vistas bootfiler och du kommer att få problem att välja mellan Vista och XP under uppstarten. En gyllene regel är att alltid installera det nyaste operativsystemet först Men men, nu är det som det är och alla problem går att lösa! Jag har själv löst det en gång för länge sedan men minns inte exakt hur! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Naturguiden Posted December 30, 2007 Share Posted December 30, 2007 Kunde inte välja utöka volym på min hårddisk enligt sidan: http://vistatips.se/ SÅ hur skall man göra då.... Göra en ren install av xp pro och sedan göra en nypart som vista ligger på kanske kan vara en ide Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted December 30, 2007 Share Posted December 30, 2007 Du ska krympa en befintlig partition först, högerklicka en partition och välj Krymp, sedan kan du skapa en ny partition! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Naturguiden Posted December 30, 2007 Share Posted December 30, 2007 tack för det, fick se det efter att ha rullat ned lite på sidan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lasseska Posted December 30, 2007 Share Posted December 30, 2007 Då får vi hoppas det går bra nu då. Glöm inte att ladda ner VistaBootPro. som jag föreslog tidigare. Med det kan du rep/fixa så du får rätt bootordning ifall du lägger in XP sist. Kör hårt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Naturguiden Posted December 30, 2007 Share Posted December 30, 2007 Är den gratis eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Naturguiden Posted December 30, 2007 Share Posted December 30, 2007 Det funkade inte att göra en partion till på detta viset jag gjorde som det stod men det funkade inte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted December 30, 2007 Share Posted December 30, 2007 Varför fungerade det inte, fick du några felmeddelanden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Naturguiden Posted December 31, 2007 Share Posted December 31, 2007 Jag delade upp den och jag fick två delar av hd:n en c: och en tom på 16 Gb sedan skulle jag högerklicka på den tomma men det fanns inte utöka volym på den, men på c gick det och då försvann den andra parten igen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted December 31, 2007 Share Posted December 31, 2007 Du ska inte utöka den, när du har krympt den andra partitionen ska du skapa en ny i det tomma utrymmet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fysroger Posted December 31, 2007 Share Posted December 31, 2007 för att slippa ev. problem skulle du kunna göra som i Stenis artikel http://www.alltomxp.se/index.php?option=co...Itemid=66 dvs installera wmware och så installera xp där Kanske ingen kösning för dig men jag har det så på min laptop och det uppfyller mina behov som exempelvis är att kunna synka min Sony Ericsson P910i vilket inte fungerar så bra på Vista. Gott Nytt År Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts