Gå till innehåll

Information om Windows XP


Andreas Stenhall

Recommended Posts

Windows XP släpptes 2001 och har sedan Service Pack 2 släpptes 2004 varit tveklöst ett mycket stabilt och snabbt operativsystem. Nedan följer tips & tricks, artiklar och mycket annat om Windows XP.

Länkar

Artiklar om Windows XP

Fler artiklar om Windows XP hittar du här och på Microsofts hjälpsidor.

"Power users" och IT-proffs

Om du är intresserad av avancerade tips och erfarenheter om Windows klient och serveroperativsystem skriver jag en del om detta på The Experience Blog (sajten är på engelska).

Vanliga frågor och svar om Windows XP

1. Vad är det för skillnad på Windows XP Home Edition och Windows XP Professional Edition?

Kortfattat kan man säga att Professional är avsedd för företag och har många funktioner som inte behövs på en hamdator eller i ett hemmanätverk. Se en komplett jämförelse på Microsofts jämförelsesida.

2. Hur reparerar jag Windows XP?

Kortfattat så startar du upp från en Windows XP-skiva och gör en vanlig installation (OBS! Du ska inte trycka på R för att reparera, detta är missledande). För kompletta instruktioner om hur du reparerar XP hänvisar jag till guiden Installera eller reparera Windows XP, se länk ovan.

3. Hur kan jag ladda in SATA/RAID-drivrutiner under installationen?

Detta går tyvärr endast att göra via en gammal hederlig diskettenhet. Om du prompt behöver så går det att slipstreama dessa dirvrutiner in i Windows XP-skivan.

4. Vad skiljer 64-bitarsversionen av XP från den vanliga?

Windows XP x64 bygger på samma kod som Windows Server 2003 men ser ändå ut som vanliga Windows XP. Windows XP x64 är Microsofts första steg för att ta klientoperativsystemen till 64-bitarsplattformen.

5. Hur är det med drivrutiner på Windows XP x64?

Väldigt väldigt dåligt. Jag avråder alla som inte har ett system som är Windows XP x64-certifierat att låta bli Windows XP x64. Vill du använda ett 64-bitars operativsystem så rekommenderar jag 64-bitarsversionen av Windows Vista.

6. Vad är fördelen med att köra Windows XP x64?

Till att börja med så kan du utnyttja 4 gigabyte RAM-minne, något som inte är möjligt i vanliga Windows XP där du som mest kan utnyttja drygt 3GB RAM.

7. Finns det någon Home-variant av Windows XP x64?

Nej, Windows XP x64 kommer som standard endast i Professional-utgåva.

8. Hur vet jag om min dator kan köra 64-bitarsversionen?

Ladda ner CPU-Z och kolla under "intructions" om det står något med x86-64. Om 64 nämns så har din dator stöd för 64-bitar!

9. Kan jag byta språk på Media Center i XP?

Nej, även om alla Media Center 2005 är engelska i grunden så är det ett svenskt språkpaket som ligger på toppen. I Windows XP Media Center 2005 kan du inte byta detta i efterhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...