zalvador Posted December 30, 2007 Posted December 30, 2007 Nån som vet vad det är för partition jag fått på min disk det är den med beteckningen S: vet att jag ej skapat den postar bild så ni kan se.. Quote
waxinator Posted December 30, 2007 Posted December 30, 2007 Tja... Tomten har kanske varit framme då (hacker som liten nisse?) : Vad för filer ligger på S: disken då ? Eller har det att göra med att din D: -disk (och E:) är en 'logisk' disk med styrdata på S: ?? EDIT: Så... varför har du skapat logiska diskar och inte riktiga partitioner ? Quote
zalvador Posted December 30, 2007 Author Posted December 30, 2007 det ligger inget på S: det är tomt där.. ja du har ej tänkt på det först nu varför det är logiska installera vista och patitionera så resultatet blev detta hur kan man fixa detta? så den försvinner och det blir vanliga partiotioner Quote
Andreas Stenhall Posted December 30, 2007 Posted December 30, 2007 Se till att visa dolda filer och speciellt operativsystemfiler så lär du se en del filer på S Detta är nämligen den partition du bootar från! Quote
zalvador Posted December 30, 2007 Author Posted December 30, 2007 jo jag provade det och där fanns detta mappar $RECYCLE.BIN Boot System volume information och filen bootmgr så vista startar inte från c: alltså? hur fixar jag så att S: förvinner Quote
Andreas Stenhall Posted December 30, 2007 Posted December 30, 2007 Nope, Vista startar från S och om du tar bort den så kan du inte längre starta Vista. Anledningen till att S: är bootpartitionen är troligtvis att du ska kunna använda BitLocker eller att du har den som recoverypartition. Rör inte S: vad du än gör, då får du problem! Quote
zalvador Posted December 30, 2007 Author Posted December 30, 2007 Tittade på det med bitlocker men där står det att jag måste ha TPM och det vet jag ej om jag har på min dator.. Angående det men recovery partition så har jag ej skapat den.. jag kollade nämligen på diskarna för att jag tänkte öka volymen på C: men det verkar ej kunna gå :S Quote
Andreas Stenhall Posted December 30, 2007 Posted December 30, 2007 BitLocker går att köra även med en USB-pinne, du behöver absolut inte ha ett TPM-chip Enligt best practices från Microsoft så ska bootpartitionen vara 1,5GB eller 2GB och det är den ju i ditt fall Quote
zalvador Posted December 30, 2007 Author Posted December 30, 2007 Jo det läste jag om här och bitlocker är inget jag har användning för just nu. Jag ville bara öka storleken på C: som sagt men det verkar ej gå så kanske man ska installera om och där välja storleken på disken igen då .. eller finns det en annan lösning? Quote
Andreas Stenhall Posted December 30, 2007 Posted December 30, 2007 Det finns två lösningar: 1. Installera om och sätt C till en större disk. 2. Använd ett diskpartitioneringsverktyg och flytta S till slutet, krymp D och utöka C Quote
waxinator Posted December 30, 2007 Posted December 30, 2007 Stenis, du har helt rätt angående bootdisk. I mitt fall så har jag (D:) (System, Aktiv, Primär) men här har jag sedan gammalt Windows XP. Min andra partition (C:) (Systemstart, Primär) har den uppbootade Windows Vista. Är det därför som jag sluppit extra diskpartition (S:) för eventuell framtida BitLocker ? Finns där någon finess med att det skapats logiska partitioner i stället för 'riktiga' ? EDIT: zalvador, du kan markera disken (S:) och dölja/tabort enhetsbokstaven, så slipper du se den. Quote
Andreas Stenhall Posted December 30, 2007 Posted December 30, 2007 S:-partitionen i zalvadors fall måste ha skapats av honom själv eller datortillverkaren under installationen, det är ingenting som sker automatiskt. Det där med logiska partitioner har jag inget bra svar på... Det går att dölja partitioner med GPO:er, jag har själv pillat manuellt med att dölja X-partitionen Quote
zalvador Posted December 30, 2007 Author Posted December 30, 2007 Ok tack för infot så mitt enda val att öka storleken blir att installera om så får jag väl göra det och försöka få bort det där med S: patitionen Quote
Andreas Stenhall Posted December 30, 2007 Posted December 30, 2007 Nej, ta alternativ 2 och krymp D, flytta S och utöka C. Partition Logic gör detta och är gratis, jag har dock aldrig använt det själv! Quote
zalvador Posted January 5, 2008 Author Posted January 5, 2008 löste allt genom att installera pm alt på nytt igen och nu är s: borta Quote
Recommended Posts