Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tja... Tomten har kanske varit framme då  (hacker som liten nisse?) ::)

Vad för filer ligger på S: disken då ?

Eller har det att göra med att din D: -disk (och E:) är en 'logisk' disk med styrdata på S: ??

EDIT:  Så... varför har du skapat logiska diskar och inte riktiga partitioner ?

Posted

det ligger inget på S: det är tomt där..

ja du har ej tänkt på det först nu varför det är logiska  installera vista och patitionera så resultatet blev detta

hur kan man fixa detta? så den försvinner  och det blir vanliga partiotioner

Posted

jo jag provade det och där fanns detta mappar

$RECYCLE.BIN

Boot

System volume information och filen bootmgr

så vista startar inte från c: alltså?

hur fixar jag så att S: förvinner

Posted

Nope, Vista startar från S och om du tar bort den så kan du inte längre starta Vista. Anledningen till att S: är bootpartitionen är troligtvis att du ska kunna använda BitLocker eller att du har den som recoverypartition. Rör inte S: vad du än gör, då får du problem!

Posted

Tittade på det med bitlocker men där står det att jag måste ha TPM  och det vet jag ej om jag har på min dator..

Angående det men recovery partition så har jag ej skapat den..  jag kollade nämligen på diskarna för att

jag tänkte öka volymen på C:  men det verkar ej kunna gå :S

Posted

Jo det läste jag om här och bitlocker är inget jag har användning för just nu.

Jag ville bara öka storleken på C: som sagt men det verkar ej gå så kanske man ska installera om och där välja storleken på disken igen då .. eller finns det en annan lösning?

Posted

Stenis, du har helt rätt angående bootdisk.

I mitt fall så har jag (D:) (System, Aktiv, Primär) men här har jag sedan gammalt Windows XP.

Min andra partition  (C:) (Systemstart, Primär) har den uppbootade Windows Vista.

Är det därför som jag sluppit extra diskpartition (S:) för eventuell framtida BitLocker ?

Finns där någon finess med att det skapats logiska partitioner i stället för 'riktiga' ?

EDIT: zalvador, du kan markera disken (S:) och dölja/tabort enhetsbokstaven, så slipper du se den.

Posted

S:-partitionen i zalvadors fall måste ha skapats av honom själv eller datortillverkaren under installationen, det är ingenting som sker automatiskt.

Det där med logiska partitioner har jag inget bra svar på...

Det går att dölja partitioner med GPO:er, jag har själv pillat manuellt med att dölja X-partitionen :)