Gå till innehåll

[LÖST] Kommer inte åt datorer i nätverket


Recommended Posts

Vilken brandvägg rör det sig om? Om det handlar om fildelning så brukar portarna 135, 137-139 samt port 445 behöva öppnas om jag inte minns fel. Om det handlar om Windows-brandväggen så ska det räcka med att aktivera fil- och nätverksdelning så ska det öppnas upp automatiskt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland ser jag inte ens datorerna. Jag tänker inte på nätverkskartan. Om jag ser datorerna så kan jag inte ansluta till dem. Det är brandväggen på den datorn jag ska ansluta till som blockar det. Testade att byta brandvägg till Windowsbrandväggen och göra undantag för fil- och skrivardelning men det hjälpte inte heller så det måste vara några andra portar som man måste öppna. Det fungerar inte att komma åt datorn genom utforskaren.

Sökte på Google efter vilka portar man skulle öppna men hittade samma portar som du sa att jag skulle öppna.

Sen igår kväll kan man inte se den bärbara datorn i den stationära datorn. Jag kan se den stationära datorn från den bärbara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är samma arbetsgrupp på båda datorerna.

Bärbara datorn: D-Link DWA-140, Drivrutinsversion: Den senaste från D-Links hemsida, alltså ver. 1.30 men enligt Vista version 2.1.0.0, från Ralink.

Stationära datorn: Marvell Yukon 88E001/8003/8010 PCI Gigabit Ethernet Controller, Drivrutinsversion: 10.22.7.3.

Router: D-Link DIR-635, Firmware: 2.20EU, Hardware: B1G. Finns en nyare, 2.21EU, men har inte hunnit än.

Tror fortfarande man behöver öppna någon port eftersom det fungerade när man avaktiverade brandväggen. Jag avaktverade bara brandväggen, inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kan det möjligen vara så att du i Norton måste skapa en regel som tillåter browsing och sharing inom ett visst IP-adress intervall?

Jag har F-Secure på några datorer där jag var tvugen att göra just detta för att nå nätverksresurser.

Vänligen

Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag förstår är det två problem;

1. Du måste stänga av Norton för att kunna komma åt datorerna. Med Norton påslaget och om du öppnar port 445 och testar att gå till datornamn så bör du om du inte kommer åt datorn att få förslag av Windows på vad felet kan vara. Testa och återkom med vad den säger!

2. Andra problemet är att du ibland inte ser datorerna, varpå en firmwareuppgradering/drivrutinsuppgradering kan vara till hjälp! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här står det:

Det går inte att komma åt DATORNAMN

Kontrollera att namnet är rättstavat. Annars kan det bli problem med nätverket. Klicka på Diagnostisera om du vill försöka identifiera och lösa nätverksproblem.

Felkod: 0x80070035.

När jag klickar på Diagonostisera så står det:

Det går inte att kommunicera med DATORNAMN (192.168.0.103).  <------(Detta är den stationära som jag vill ansluta till)

Ett pingkommando skickades till fjärrvärden men inget svar erhölls.

-> Ett fel som inte kan repareras automatiskt upptäcktes

Kontakta Internetleverantören eller nätverksadminisratören om du behöver hjälp eller klicka här för att få information om vad du kan försöka göra för att avhjälpa problemet.

Har kolat runt lite mer på internet och jag märker att de som har samma problem som jag har Norton. Testade att göra en regel som öppnade alla portar för den bärbara. Då kom jag in. Tog bort den regeln och jag kunde fortfarade komma in och komma åt filer som jag har delat ut. Startade om den bärbara men då fungerade det inte längre. Det är ju någon port som måste öppnas, men vilken? Det kanske är någon port som bara Norton blockar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Istället för:

Det går inte att kommunicera med DATORNAMN (192.168.0.103).  <------(Detta är den stationära som jag vill ansluta till)

Ett pingkommando skickades till fjärrvärden men inget svar erhölls.

-> Ett fel som inte kan repareras automatiskt upptäcktes

Kontakta Internetleverantören eller nätverksadminisratören om du behöver hjälp eller klicka här för att få information om vad du kan försöka göra för att avhjälpa problemet.

Så står det:

Den här datorn kan inte ansluta till DATORNAMN.

Servern kanske inte är tillänglig.

-> Ett fel som inte kan repareras automatiskt upptäcktes

Kontakta Internetleverantören eller nätverksadminisratören om du behöver hjälp eller klicka här för att få information om vad du kan försöka göra för att avhjälpa problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All farlig och skadlig trafik stoppas redan i routern, detta når alltså aldrig dina datorer. Många nöjer sig med detta och jag är beredd att hålla med! Om Norton har några loggar så ser du säkert att det inte finns mycket där, men aktiverar du loggning och kollar i routern så är det andra bullar ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...