Gå till innehåll

[Löst] Lite funderingar innan nyinstallation av Vista


göte

Recommended Posts

Hej alla och God fortsättning på det nya året.

Står inför en ominstalltion av min dator p.g.a byte av rätt mycket hårdvara för att bl.a. vara förberedd för Vista så småningom, - men eftersom SP1 för Vista på svenska lär dröja, åtminstone om man ska tro på allt som sägs på den här siten, - och det ska man ju ;) så blir det XP Pro ett tag till.

Tänker så här:

Lägger operativ & alla program på C: på en 40GB satadisk.

Flyttar sedan katalogen "Mina dokument" till D: på en 320 GB satadisk och sparar sedan allt i denna.

När det sedan blir dax för Vista + SP1 gör jag en ren nyinstallation på C: och då kommer jag till frågan:

Kan jag på ett enkelt sätt komma åt den gamla katalogen "Mina dokument" som fortfarande ligger på D:

från genvägen i Vista

Vista lär ju också ha en katalog som heter "Mina dokument"  -  Går denna att flytta på samma sätt till D:

och kan jag sedan flytta allt innehåll till denna eller kan jag helt enkelt använda den gamla "Mina dokument" från XP-installationen  -  och hur blir det med genvägen, kommer denna att fungera.

Eller finns det en bättre lösning

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God fortsättning Göte !

Eftersom "Mina Dokument..." refererar till ditt användarkonto (med identifierare) så är det

inte troligt att du kan få Vista att acceptera XP's ägar-identifieringar...

Du kan däremot med lätthet klicka och dra över dina favoriter och dokument.

Mail och andra applikations data kan du troligtvis inte återanvända i Vista...

Men jag lämnar dörren öppen om någon annan har andra erfarenheter !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan däremot med lätthet klicka och dra över dina favoriter och dokument.

Mail och andra applikations data kan du troligtvis inte återanvända i Vista...

Detta tolkar jag som att jag kan flytta "Mina dokument"  i Vista på samma sätt som i XP till en annan fysisk disk - i det här faller D: och sedan bara dra allt från XP:s "Mina dokument" till Vistas "Mina dokument". och därefter deleta XP:s "Mina dokument"

Eftersom jag använder Outlook 2003 så sparar jag ner pst-filen, allt annat får jag ju installera om

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du kan i Vista (som i XP) "Flytta..." katalogstrukturen till annan disk.

Man tackar för klarläggandet - nu får vi bara hoppas att Vista SP1 på svenska inte dröjer alltför länge....

Tycker faktiskt att det är dåligt av Microsoft att inte lägga ut alla språkvarianterna samtidigt.

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu får vi bara hoppas att Vista SP1 på svenska inte dröjer alltför länge....

Om du sedan införskaffar "Vista x64 Ultimate Engelsk (OEM)" så får du SP1 tidigare än den rena Svenska versionen..

Den Svenska språkmodulen laddar du ju ner från Microsoft Update...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu får vi bara hoppas att Vista SP1 på svenska inte dröjer alltför länge....

Om du sedan införskaffar "Vista x64 Ultimate Engelsk (OEM)" så får du SP1 tidigare än den rena Svenska versionen..

Den Svenska språkmodulen laddar du ju ner från Microsoft Update...

Fungerar det även med denna?

MICROSOFT WINDOWS VISTA ULTIMATE 32-BIT ENG DVD/OEM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja 32-bit fungerar på samma sätt...

MEN du kan inte använda mer än 3GB minne... och priset är detsamma... och drivrutiner finns...

Passar mig utmärkt  - har precis beställt nytt moderkort, grafikkort och just 3GB internminne + lite annat som förhoppningsvis kommer efter helgerna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay, grattis !! :P

Så snart har du svar på den obligatoriska frågan så här års...

"Jaha, och vad fick du i julklapp i år ?"

:D

Japp och dom julklappar man köper till sig själv behöver man ju aldrig byta... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...