Gå till innehåll

[LÖST] Ange programåtkomst och standardprogram


johneck

Recommended Posts

Hej

Undrar var jag hittar startfilen (exe) för "Ange programåtkomst och standardprogram " i XP

Vill skapa en egen genväg

Vet att man kan lägga den på startmenyn om man går in på egenskaper, men det är inte det jag menar.

John

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programfilen (exe) som körs är:

C:WINDOWSsystem32control.exe

Den filen öppnar Kontrollpanelen.

För att öppna specifik modul så anges den cpl-fil som önskas.

I ditt fall är det "appwiz.cpl" som anges efter exe-filen. enligt:

C:WINDOWSsystem32control.exe appwiz.cpl

EDIT:  I genvägar beskrivs ofta logiska platsen "%SystemRoot%"

          som pekar på din Systemdisk+Windowskatalogen (Normalt C:windows ).

          Ex:  %SystemRoot%system32control.exe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Lånar tråden lite, ni verkar kunna det där...

Vad är det som styr Kontrollpanelens utseende? Jag har t ex flera "Nätanslutningsikoner", efter installationen var det 2 st och under mina försök att ändra på det, så blev det 3 st!  :) Men det finns bara EN "appwiz.cpl" förståss!

"Säkerhetscenter" har ett annat utseende i min PC än det vanliga, se bif. bild. Jag sökte info om dessa frågor för bra länge sedan, men gav upp.

Inget som jag inte kan leva med, men jag blir lite nyfiken på hur det hänger ihop!

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

%SystemRoot%system32control.exe appwiz.cpl,,3

Ja ja Messerschmith... :D

...men kör utan ,,3 så ser du att det ger ingen synbar skillnad...

jag ville inte krångla till det mer än så.

Kopierade direkt från genvägen. Absolut enklast.  ;)  ;D

Hej!

Lånar tråden lite, ni verkar kunna det där...

Vad är det som styr Kontrollpanelens utseende? Jag har t ex flera "Nätanslutningsikoner", efter installationen var det 2 st och under mina försök att ändra på det, så blev det 3 st!  :) Men det finns bara EN "appwiz.cpl" förståss!

"Säkerhetscenter" har ett annat utseende i min PC än det vanliga, se bif. bild. Jag sökte info om dessa frågor för bra länge sedan, men gav upp.

Inget som jag inte kan leva med, men jag blir lite nyfiken på hur det hänger ihop!

/Sir_N

Nätverksanslutningar.

HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindowsCurrentVersionExplorerControlPanelNameSpace{7007ACC7-3202-11D1-AAD2-00805FC1270E}

Rota runt lite där. (Samma ställe) Ifall de finns dubletter?

HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindowsCurrentVersionExplorerControlPanel

Hur du har fått bort grejerna i säkerhetscenter vet ja inte. Men jag är intresserad av hur, om du hittar felet.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Säkerhetscenter" har ett annat utseende i min PC än det vanliga, se bif. bild. Jag sökte info om dessa frågor för bra länge sedan, men gav upp.

Detta utseende betyder att Tjänsten "Security Center" ej startas Automatiskt eller har stoppat av någon anledning.

(Se bild)

Högerklicka på "Den här Datorn" och välj "Hantera". Klicka upp "Tjänster och Program" och i "Tjänster"

letar du dig ner till "Security Center". Klicka upp den och se till att den är inställd på "Automatic".

Klicka sedan på "Starta" och se om den lever vidare. Om inte så se i Eventloggen vid tidpunkten för detta.

Stäng och starta upp Kontrollpanelens "Säkerhetscenter" igen.

Alla ikonerna i Kontrollpanelen visas där för att dess .cpl -filer ligger i C:WINDOWSsystem32*.cpl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta utseende betyder att Tjänsten "Security Center" ej startas Automatiskt eller har stoppat av någon anledning.

(Se bild)

Högerklicka på "Den här Datorn" och välj "Hantera". Klicka upp "Tjänster och Program" och i "Tjänster"

letar du dig ner till "Security Center". Klicka upp den och se till att den är inställd på "Automatic".

Klicka sedan på "Starta" och se om den lever vidare. Om inte så se i Eventloggen vid tidpunkten för detta.

Stäng och starta upp Kontrollpanelens "Säkerhetscenter" igen.

Alla ikonerna i Kontrollpanelen visas där för att dess .cpl -filer ligger i C:WINDOWSsystem32*.cpl

Tack Waxinator!

Det med "Säkerhetscenter" funkade perfekt, tusan vad jag letat...

Det om cpl-filer i C:WINDOWSsystem32 är jag inte säker på att jag förstår hur du menar!? Det finns bara en "ncpa.cpl" där, men det finns en "ncpa.cpl.manifest" och vad den är bra för vet jag inte, men den skall tydligen finnas där enligt en sökning på nätet.

Hittar nu en del inlägg om 2 nätverksikoner, men ingen lösning verkar funka.

Well, tror inte vi lägger så mycket mer krut på det.

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätverksanslutningar.

HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindowsCurrentVersionExplorerControlPanelNameSpace{7007ACC7-3202-11D1-AAD2-00805FC1270E}

Rota runt lite där. (Samma ställe) Ifall de finns dubletter?

HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindowsCurrentVersionExplorerControlPanel

Hur du har fått bort grejerna i säkerhetscenter vet ja inte. Men jag är intresserad av hur, om du hittar felet.

:)

Hej!

Har rotat lite där, men huvudet är lite för trött i kväll, det var ju nyårsafton i går... Får ta nya tag i morgon, om arbetslusten står sig!

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätverksanslutningar.

HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindowsCurrentVersionExplorerControlPanelNameSpace{7007ACC7-3202-11D1-AAD2-00805FC1270E}

Rota runt lite där. (Samma ställe) Ifall de finns dubletter?

HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindowsCurrentVersionExplorerControlPanel

Hur du har fått bort grejerna i säkerhetscenter vet ja inte. Men jag är intresserad av hur, om du hittar felet.

Hej igen!

Jag har rotat runt där, men kan inte se att det finns någon dublett. Gjorde en sökning med Regseeker, du kan se resultatet i bif bild. De som låg under "Don't load" har jag raderar, men de finns i en backup.

Well, jag tror vi struntar i det där, jag fick till Säkerhetscentret och det får räcka så länge! Tack i a f!

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa två bilder visar de 7 ställen i Registret som skall innehålla filen "ncpa.cpl".

"som skall innehålla filen "ncpa.cpl"", är det "skall"?

Jag raderade de som låg under "Don't load" på prov, men jag har kvar backupfilen så jag kan återställa. Men ingen tycks sakna dem... Se bif. bildfil!

Nu struntar jag i detta, fick ju till Säkerhetscentret med din hjälp!

Tnx!

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det 'lustiga' är att dessa i "Don't load" alltså inte skall laddas till Kontrollpanelen som det verkar.

Så teoretiskt sett om du inte har dem i ditt Register så får du ikoner som inte skall finnas där.

Så som det ser ut på mina bilder, är hur det ska se ut i ett normalt nyinstallerat XP.

EDIT:

Jag har nu testat i min Virtual PC med XP pro. att klippa bort "ncpa.cpl" -raderna i "Don't load" -platserna.

Efter detta så har det uppkommit ytterligare en ikon i Kontrollpanelen som heter "Nätverksanslutningar"...

Även jag har alltså numera TVÅ olika ikoner som heter "Nätverksanslutningar" i Kontrollpanelen  8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej waxinator!

Välkommen i "2 nätverksikonklubben..."!  :)

Jag har nu lagt tillbaka de 4 "don't load-nycklarna" i registret, jag har fortfarande 2 ikoner kontrollpanelen! När jag började skriftväxlingen, så hade jag TRE!

Ikonerna är olika om man högerklickar på dem, den ena har (som de flesta) bara 2 val "Öppna" och "Skapa genväg". Den andra har även valen "Browse with Paint Shop Pro 9" och "Utforska".

Vissa saker skall man kanske inte få svar på, men på resan lär man sig en del nytt. Så helt bortkastat var det inte!

/Edit/ Ett av tipsen på nätet, var att installera "Shell Object Editor". Men den hittar bara EN nätverksikon, så det var inte till någon hjälp heller! /Edit/

HaD och tack för svaren!

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...