Gå till innehåll

Tangentbord låst efter formatering?


alina

Recommended Posts

Jag vet inte riktigt om jag kommit rätt, men jag är i desperat behov av hjälp.

Jag har en Acer laptop och då jag startade datorn för ett par dagar sen fungerade inte tangentbordet. Jag kunde inte ens stänga av datorn ordentligt

Efter många utbrott och försök lyckades jag komma in i BIOS och formaterade den. Men det visade sig inte fungera. Nu kommer jag bara till "vem kommer att använda denna datorn" i Xp installationen. Jag kan inte komma vidare eftersom jag inte kan skriva..

Snälla, finns det någon som kan hjälpa mig?

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan tangentbord är det inte lätt...

Troligast så är ditt tangentbord trasigt (glappkontakt?) och det är bara service som gäller då.

Alternativt kan du koppla in ett USB-tangentbord och komma vidare men detta avhjälper ju inte egentliga problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att tangentbordet fungerar när jag är inne i BIOS, men inte när själva installeringen sker. Vet du kanske om det finns något speciellt kommando man kan använda för att "låsa upp" tangentbordet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoppa i batteriet  ;D

Felet är antagligen en låsningav dina usb grejer.

När man gör som beskrivits ovan så tömmer man alla delar på ström så att alla elektronikdelar blir strömlösa (utom cmos) och då får datorn leta reda på dessa igen och lägger upp på rätt ställe.

Effekten blir densamma om man gör på samma sätt på en stationär dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara en biosuppgradering som behövs... men det får servicen visa.

Var snäll att posta vad resultatet av servicen säger och vad de gör för att rätta till felet så att andra med samma fel kan bli hjälpta av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett äldre bärbara HP där batteriet hade flertal olika spännings uttag för olika funktioner i PCn.

När jag tog isär ett sådant batteri så fanns där mängder av elektronik...

Det skulle alltså kunna vara batterifel... om nu PCn funkar bra på nätdrift utan batteriet i.

It works great with everything which you might need, but a strange problem has started in my laptop since last 1 month. Whenever you start the laptop on battery its keyboard and touchpad stops working. Then you plug in the power chord and remove the battery and in a second keyboard and touchpad gets activated. And then you again plug in the battery and keyboard is gone. any suggestions why this is happening.
After 2 days of hammering Acer to extend support, I finally got one of their good support technicicans who knew what he was talking about. He had me do a power reset procedure (power down, remove battery, disconnect power, hold power button for 30 seconds) then restart the machine without the batter installed - just the line cord connected. Started up like a charm. Subsequently confirmed that the battery was toast. I was able to verify this by using another Acer battery and everything still works fine.

Härmed får man nog anse att BATTERIET skall bytas.  8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för att låta riktigt dum nu, så ställer jag denna frågan..

Eftersom min dator fungerar utan batteri, kan jag använda datorn med enbart sladden i tills jag köpt ett nytt batteri, eller skadar detta datorn på något sätt?

Tacksam för svar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Vill tacka er alla för hjälpen. Det visade sig till slut att det var batteriet det var fel på :)

Nu väntar jag på ett nytt batteri, men datorn fungerar perfekt när jag endast använder strömsladden!

Jag återkommer om det blir några problem med det nya batteriet!

Tack än en gång!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...