Gå till innehåll

Kalkylera nedladdningshastighet på hemsida?


Gäst Naturguiden

Recommended Posts

Gäst Naturguiden

Om man dyker in på Microsoft download så kan man se hur fort ett fil kan hämtas hem med olika hastigheter, någon som vet hur man kan fixa detta på sin egen hemsida om man har tex. en pdf folder som man skall kunna ladda ner...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att skriva en fast text på sidan i stil med "Ladda hem - ca 20 minuter med bredband"?

I så fall är det väldigt enkelt att räkna ut, men kan du inte ge ett exempel från Microsoft så jag vet vilka enheter du vill ha?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Estimated Download Time: 4 hr 20 min 56K"

Jag sökte på wikipedia och fick fram detta:

"56k modems are voiceband modems capable of download speeds near 56 kbit/s (7 kbyte/s)"

Vilket betyder att microsoft räknar med en hastighet av 7 * 1024 byte / sekund - det kan du också göra.

Nu är det bara att kolla hur stor din fil är, mätt i byte och dela det med 7168 (7 * 1024) så får du hur många sekunder det tar att ladda hem filen. Sen delar du sekunderna med 60 för att få det i minuter, och delar minuterna ytterligare med 60 för att få i timmar.

(Alltså 7kb/sek verkar väldigt lite men eftersom Microsoft använder denna hastigheten i sina beräkningar kanske det är den vanligaste hastigheten eller något sådant, jag vet inte).

Jag vet inte om du vill veta en bit kod som räknar ut detta eftersom du postar detta under Programmering, men jag tycker att det verkar lättare att skriva texten själv eftersom den inte ändras?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...