Gå till innehåll

Låg hastighet med trådlös router


Recommended Posts

Hej!

Jag har köpt en bärbar dator (Asus G1S) med Windows Vista Ultimate och till denna en trådlös router av fabrikatet D-Link DIR-635. Min uppkoppling är BBB 100/10 Mbit/s.

När jag har datorn kopplad med kabel direkt till bredbandsjacket så får jag en hastighet på ca 60/5, medan om jag använder den trådlösa uppkopplingen så blir nedlänkshastigheten ungefär halverad, dvs. 30/5 Mbit/s (testat med www.bredbandskollen.se). Eftersom det är en n-router så tycker jag att hastigheten borde vara lika hög trådlöst eftersom routerns kapacitet inte bör vara uppnådd, men det är den alltså inte. Är det någon som kan hjälpa mig med att komma fram till vad problemet kan vara här?

Sedan är ju upplänkshastigheten väldigt dålig! När jag testar med min stationära dator som har Windows XP Home så får jag 13 Mbit/s i upplänk jämfört med ca 5 Mbit/s på den bärbara. Och då har jag kopplat båda datorerna till samma router så det bör inte vara i routern problemet sitter. Är det Vista som slöar ner hastigheten?

Nämnas bör att jag har Norton Internet Security på den bärbara. Kan det slöa ner hastigheten?

Mvh

Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Mina funderingar om detta

En dator med trådlöst internet är som regel alltid lägre än kabel direkt i burken.... spelar ingen roll vilken internetuppkoppling man har...

Du skriver; båda datorerna till samma router: där säger jag att det direkt bli halverad fart minst...

Jag (uppkopplad med kabel)  märker direkt när frugan kopplar upp datorn med sin trådlösa uppkoppling att hastigheten sjunker drastiskt.

bredbandskollen ger inte något lysande resultat kör hellre med tp test 5.0

Och norton tror jag många här inne inte tycker om speciellt mycket, ni som inte tycker det får väl rätta mig...

Har ett tips som jag märkt snabbar upp uppkopplingen hos mej och som kanske hjälper dig...

Kolla: kontrollpanel, enhetshanteraren, nätverkskort, avancerat. Där finns Speed & Duplex markera den och bredvid ser du värdet auto, ändra det till 100 mb Full  detta  enligt BBB´s support som vi har båda två. (se bild)

Hoppas jag inte är ute och seglar med mina funderingar här i natten nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken signalstyrka har du? Är denna dålig spelar det ingen roll om du har n-nätverk. Jag skulle också rekomendera att du uppgraderar firmware på routern och ser till att ha de senaste drivrutinerna för nätverkskortet. Vista kan också spela in eftersom Microsoft själva erkänner att nätverkshastigheten kommer att ökas markant med Service Pack 1. Om du inte redan testat det så gör det, efter att du uppgraderat firmware och drivrutinen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

Vilken signalstyrka har du? Är denna dålig spelar det ingen roll om du har n-nätverk. Jag skulle också rekomendera att du uppgraderar firmware på routern och ser till att ha de senaste drivrutinerna för nätverkskortet. Vista kan också spela in eftersom Microsoft själva erkänner att nätverkshastigheten kommer att ökas markant med Service Pack 1. Om du inte redan testat det så gör det, efter att du uppgraderat firmware och drivrutinen!

Jag har "Excellent" signalstyrka så det verkar inte var något problem. Jag har nu läst i diverse datortidningar och insett att man för det mesta inte alls får någon högre hastighet med n-routrar jämfört med en g-router. Mot bakgrund av detta samt att Vista också verkar slöa ner så kanske allting egentligen är så bra det kan bli just nu. Jag uppgraderade firmware till routern direkt jag installerade den och drivrutinen för nätverkskortet är den senaste. Däremot har jag inte testat Service Pack 1 ännu. Ska göra detta efter att jag fått tillbaka datorn från garantibyte av en klickande hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har liknande problem som andreas72

med kabel genom routern (D-link 635) har jag mellan 70 och 90 Mbit/s och ner mot 30-40 Mbit/s när fler datorer är inkopplade

MEN

1. routern klipper anslutningen av och till (mycket irriterande) - känner någon igen felet? Spelar ingen roll om det är med kabel eller trådlöst

2. en av datorerna får som bäst bara 5 Mbit/s genom kabeln! Även om jag stänger av allt annat. Jag misstänker att det beror på nätverkskortet, men även när jag använder D-link USB sticka med n-standard får jag mycket sämre fart än i övriga datorer - någon annan inställning på datorn?

Liknande problem med min laptop, som ju får upp till 90 Mbit/s via kabel om jag använder nätverkskortet i dockningsstationen, men högst 36 Mbit/s med det inbyggda nätverkskortet.

3. trådlöst får jag som bäst 18-20 Mbit/s, då har jag alltså tappat 80% av internetleverantörens 100/10 Mbit/s! Det spelar ingen roll om jag har D-links USB sticka, eller mina laptops inbyggda nätverkskort. Jag kanske, kanske förbättrade lite med att flytta antennerna från routern med förlängningskabel, men även om jag står en meter ifrån antennen kommer jag inte över 20-22 Mbit/s! Det spelar ingen roll om mottagaren har g- eller n-standard.

/gunnar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. routern klipper anslutningen av och till (mycket irriterande) - känner någon igen felet? Spelar ingen roll om det är med kabel eller trådlöst

Detta problem ser jag med DIR-655. Har du senaste firmware?

Det här med trådlöst verkar vara hett just nu, jag ska nog göra lite testmätningar och se vad jag kommer upp i med olika datorer, nätverkskort och basstationer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu testat med DI-624 (g-router) samt DIR-655 (n-router).

stenishome (D-Link DWA-142)

DI-624

in        ut

14,68 13,82

DIR-655

in        ut

22,06 11,91

Jag kom aldrig längre för när jag skulle testa laptopen mot DIR-655 så dog nätverket, som så ofta annars när jag kör DIR-655, undrar om det kan vara Intel 3945-kortet som spökar.. hur som helst kör jag nu med DI-624 igen, den krånglar aldrig numera!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har senaste firmware 1.09

men en annan sak jag upptäckte var att när  jag tittar på

"Egenskaper för D-Link DWA-140 RangeBooster N USB" / Avancerat

och väljer Ad Hoc Wireless mode

så kan jag bara välja mellan 802.11 B/G Mixed och 802.11 B Only

802.11 N verkar inte vara en option!

vad betyder Intel 3945-kortet?

/g

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men en annan sak jag upptäckte var att när  jag tittar på

"Egenskaper för D-Link DWA-140 RangeBooster N USB" / Avancerat

och väljer Ad Hoc Wireless mode

så kan jag bara välja mellan 802.11 B/G Mixed och 802.11 B Only

802.11 N verkar inte vara en option!

vad betyder Intel 3945-kortet?

Berätta vilka drivrutiner du kör med, versionsnummer alltså?

Med Intel 3945 avser jag det trådlösa nätverkskortet Intel Pro/Wireless 3945, ledsen om jag var lite otydlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också DIR-635 och DWA-140. För mig fungerar det bra med kabel men mycket dåligt trådlöst. Har läst att DWA-140 fungerar jättebra i XP men inte så bra i Vista. Tröttnade på DWA-140 eftersom det nästan var omöjligt att ansluta till routern och när man väl var ansluten så gick det ner ganska ofta. Fungerar jättebra med det inbygga 802.11 Draft-N-nätverkskortet i den bärbara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant att höra andras erfarenheter av detta. Det jag skulle vilja veta är på vilket sätt ni mäter hastigheten? Gunnar kommer ju upp i t.ex. 90Mbit/s med kabel och så högt har jag aldrig varit i närheten av ens med kabeln direkt i bredbandsjacket (har BBB 100 Mbit/s uppkoppling nedströms).

Trådlöst i all ära, men det verkar ju faktiskt vara mer än lovligt mycket krångel med denna teknik. Jag upplever dock själv att anslutningen fungerar väldigt stabilt med det inbyggda Draft-n kortet i min bärbara. Dock verkar runt 30Mbit/s (har själv fått som högst 36 Mbit/s med bredbandskollen) vara den högsta hastigheten som man i praktiken kan uppnå med trådlöst, oavsett om det är n eller g. I alla fall om  man har datorn på några meters avstånd från routern. Tala om falsk marknadsföring av D-Link, där man på kartongen skryter om 650% högre fart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. en av datorerna får som bäst bara 5 Mbit/s genom kabeln! Även om jag stänger av allt annat. Jag misstänker att det beror på nätverkskortet, men även när jag använder D-link USB sticka med n-standard får jag mycket sämre fart än i övriga datorer - någon annan inställning på datorn?

Liknande problem med min laptop, som ju får upp till 90 Mbit/s via kabel om jag använder nätverkskortet i dockningsstationen, men högst 36 Mbit/s med det inbyggda nätverkskortet.

Värt att veta är att den gamla TCP/IP-stacken i Windows (fram t.o.m XP) bara hade en fönsterstorlek på 32k. Det innebär att man på en normal 50-60ms förbindelse genom Sverige bara kan nå en hastighet av 533kbytes/sek (4.2Mbits/sek) per TCP-session. Om delayen går ned så blir det marginellt bättre.

I Vista har man löst detta genom att förbättra stacken samt införa "Window Auto-Tuning" som tar bort denna begränsning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...