Gå till innehåll

Snabba upp internetuppkopplingen hos BBB [Internet]


Gäst Naturguiden

Recommended Posts

Gäst Naturguiden

Har ett tips som jag märkt snabbar upp uppkopplingen ialla fall för oss som har BBB och som kanske hjälper er...

Kolla: Kontrollpanel, enhetshanteraren, nätverkskort, avancerat.

Där finns Speed & Duplex markera den och bredvid ser du ett väde, är det inte 100 mb full så ändra det till 100 mb Full, klicka sedan på OK inte avbryt detta enligt BBB´s support som vi har båda två. (se bild)

Hoppas detta tips hjälper någon iallafall.

Edit: Måste påpeka att internet försvinner ett tag för att fixa till inställningarna men kommer upp direkt efter detta.

Edit: Detta hjälper för alla typer av internet kopplingar, eftersom det är det installerade nätverkskortet som inställningen är ändrad på. (Citat av Venoms)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hjälper för alla typer av internet kopplingar eftersom det är det installerade nätverkskortet som inställningen är ändrad på

Jo eller nej. Det hjälper inte mig som sitter på en fast lina med 10/10. Min står på autonegotiation. Visst om jag hade haft 100/100 och kortet stod på 10 half duplex skulle det väl inte vara så bra förstås

fast du kanske menade alla BBB uppkopplingar förstås

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
Vad gäller för trådlös LAN via BBB?

Det beror på vad ditt nätverkskort har för prestanda, är det inställt för maxat läge så är det det du får leverat av kortet. Men om kortet bara ger 54 mbit så är det det du får i bästa fall och inte 100 mbit.

Sedan är det routern och alla andra delar som ska vara i topp för att du ska få topprestanda.

Nu är detta bara mellan dator och router sedan vad du har för hastighet mellan router -> modem och resten av världen är inget du kan påverka i någon större utsträckning, lite registertrix finns det naturligtvis men det är ändå vad BBB delar ut i slutänden plus mottagarens dator som har den största betydelsen.

Hoppas att det inte blev för mycket svammel... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ingen skillnad i hastighet om man gör denna förändringen om man är kopplad via en router/switch.

Före: 5,4 Mbit/s ner - 0,55 Mbit/s upp

Efter: Samma siffror.

Angiven/köpt hastighet: 8 Mbit/s ner - 1 Mbit/s upp

Avstånd till telestation: drygt 4 100 meter

Förklaringen är att nätverkskortet förhandlar med den närmaste utrustningen (i detta fallet min router/switch) och eftersom den är överens med nätverkskortet redan innan så kan ju inte routern/switchen öka hastigheten mer än vad som går gentemot BBB:s utrustning.

Med tanke på avståndet till station så är jag ganska nöjd med hastigheten ändå.  8)

Nu håller dock Vattenfall på att gräva ner vår elmatning och jag lyckades övertyga kommunen om att det vore en bra idé att lägga ner tomrör för fiber samtidigt så det är gjort.

Nästa steg blir att blåsa fibern, gräva lite lokalt i vårt område och sedan beställa 100 MBit/s full duplex...  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • 10 månader senare...
Har ett tips som jag märkt snabbar upp uppkopplingen ialla fall för oss som har BBB och som kanske hjälper er...

Här blev det snabbare uppkoppling. (Har annan operatör än BBB.)

Bredbandskollen bekräftar detta.

Tack för tipset! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner folk som har BBB,telia och comhem.Varken BBB eller telia kommer upp i sina hastigheter.Jag har comhem och betalar för 24 ner och 1 upp och har 25 ner och 1,25 upp.Flera som jag känner har skaffat 50 ner och10 upp och har det också.Comhem har egna kablar och behöver inte använda telias nät.Kanske det skulle behövas en ny rubrik?bredband

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...