Gå till innehåll

Windows XP startar om och om och om...


ron

Recommended Posts

En dator till i vår familj som strular.

Det är en Fujitsu Siemens Scaleo T med Windows XP home edition.

Enl dottern så stängde hon av den i går kväll, inget konstigt där.

Idag när den startas så går det bra tills XP-loggan visar sig och den gröna animationen rör sig under, sedan startar den om och hamnar i "felsäkertskärmen" den där med starta windows normalt, senast fungerande och felsäkert.

Inga varianter där fungerar utan felet kvarstår.

Stoppar jag i xp-skivan och väljer att installera XP så efter att man godkänt avtalstexten så ska man kunna välja att återställa windowsfiler, nu kommer det upp en text om att disken antingen är full eller oformatterad och enda val där är att formattera "okänd enhet" C:

Det går att komma till reparationskonsollen som jag inte alls begriper mig på, går det att fixa den vägen?

Min dotter har inlggning till windows, hur kommer man förbi det om man skulle prova disken i annan dator (som sidodisk)?

Kan det vara så att disken är för full? Dottern har ingen aning om hur mycket hon har på disken.

Hon har sina digitalfoton på disken från de senaste tre åren med semesterbilder kompisar m.m. så det är viktigt att kunna komma in på disken iaf. Om den sedan är havererad har jag fler på hyllan som jag kan använda, men det viktigaste är att rädda bilderna....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min dotter har inlggning till windows, hur kommer man förbi det om man skulle prova disken i annan dator (som sidodisk)?

borde kunna fungera tror jag,då borde du kunna logga in som admin och ändra lösen

annars ev testa

Om du inte satt admin password vid installationen:

Starta i felsäkert läge, logga in som admin.

Start -> Run -> control userpasswords2

Välj dit vanliga konto och tryck på "Reset password"

Klart

(tror detta kommer från alltomxp)

mvh

t

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja me hårddisken. Koppla in den som slave i en annan burk, så du får ut bilderna.

En grön animation. Menar du progressbaren innan vindows startar? I så fall har den inte vart uppdaterad. För på sp2 är den blå.

Installera om.

Efter F8 licensen välj installera < ta bort partitionen och skapa en ny < installera på markerat utrymme < Välj vanlig långsam formatering för att kolla hd:n efter fel.

:)

Testa tures tipps först.  :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på tid, kunskap och hastighet på bredband och om det enda alternativet som kvarstår är att rädda bilder mm så kan du ladda ner Ubuntu från http://www.ubuntu-se.org/drupal/ (läs lite där) och så kan du köra Ubuntu på datorn direkt från cd:n efter att du bränt ut den (från din andra nu fungerande dator) Sedan kan du hitta det som du vill spara på exempelvis ett usb-minne och sedan göra en ominstallation av Windows

På köpet får du kunskap om Ubuntu som är en Linuxdistribution av många och är man intresserad av datorer så ... Visst tar det lite tid att lära sig men det kan inte hända ngt konstigt så länge du inte installerar Ubuntu, den körs alltså direkt från att du startar upp datorn så bootordningen måste vara att du bootar från cd/dvdrom. Kan ändras vid uppstart genom att håla ner en F-knapp (på min är det F12) eller från BIOS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag startade en tråd eftersom jag hade strul med min disk.

Då förväntar man väl sig svar på det man har problem med, inte svar från andra med problem? :) :) :)

Har man frågor och behöver starta en tråd, då gör man det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta datorn från windows xp skivan. När den kommer fram till vill du installera eller reparera välj reparera. I återställningskonsolen skriver du chkdsk /p så kolar den och lagar din disk. starta sedan om med att skriva exit och ta ut skivan. nu borde det fungera.

Du kan även ta ut disken och sätta den som slav i en annan dator och köra chekdisk på den där.

Felet beror oftas på att man stänger datorn fel (trycker av den på knappen eller strömdosan) är relativt vanligt specielt med barn i huset som har lite bråttom att stänga burken ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reparera BOOT.ini

Starta datorn med CD-skivan

Återställningskonsolen

skriv till rooten:

Attrib -H-R-s C:Boot.ini

Bootcfg/Rebuild

Fixboot

Från CD

D:i386filnamn_ C:windowssystem32filnamn

Så du tror det fixar sig med det? Vore bra, teastar det ikväll. Tack :) :)

:( "Kan inte öppna filen" blev resultatet

Jag skrev Attrib -H-R-s C:Boot.ini på en rad och tryckte enter

Tack ni andra med för svaren :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...