Gå till innehåll

Schemalägg aktiviter för alla som loggar in på datorn


-Wolfy-

Recommended Posts

Jag undrar hur man kan schemalägga  en aktivitet som startar oavsett vem som är inloggad på datorn.

Schemaläggaren verkar bara fungera för just den som la in aktiviteten och om samma person sedan är inloggad. Det innebär att schemaläggaren inte kör aktiviteten då en annan har loggat in.  :-[

Detta gäller Win XP Pro

Jag hoppas på en snabb hjälp  ;D

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du specificerar att administratörskonto med användarnamn och lösenord för det du schemalägger att köras så kan det köras oavsett vilken användare som är inloggad.

Missa heller inte dokumentationen för Task Scheduler i XP; http://www.microsoft.com/resources/documen...s.mspx?mfr=true

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

svar ja, med...

start -> kör, skriv: mmc (enter)

Lägg till/ta bort snapin modul

Lägg till

Redigerare för grupprincipobject

Lokal dator

slutför

Öppna din nu tillagda princip och snoka efter in och utloggning... i användardelen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du specificerar att administratörskonto med användarnamn och lösenord för det du schemalägger att köras så kan det köras oavsett vilken användare som är inloggad.

Glömde säga att jag har testat detta med datorns egna administratörskonto och misslyckades.

Glömde även säga att det gäller XP SP2, och enligt denna länk så har de ökat säkerheten för schemaläggaren.

http://www.microsoft.com/technet/prodtechn...n/sp2otech.mspx

Eller kommer man runt problemet med hjälp av schtasks kommandot?

Öppna din nu tillagda princip och snoka efter in och utloggning... i användardelen

Förstår inte vad jag ska snoka efter  ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använde denna syntax för att starta en textfil

schtasks /create /tn test /tr c:fil.txt /sc hourly /mo 2 /ru system

Men filen öppnas inte i alla fall. Det kommer en schemalagd uppgift i schemaläggaren och den går igång men den öppnar inte filen. Jag har även testat med att starta notepad men det är samma sak där.

Är ni säkra att detta fungerar på SP2? Eller gör jag något fel? ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska inte vara någon skillnad på command line Schtask oxh Task Scheduler, eller Schemaläggaren som den väl heter på svenska. Fördelen med att använda kommandoradsverktyget är att vi som hjälper dig vet exakt vilka inställningar det blir, enklare att kommunicera än att du beskriver eller skickar skärmdumpar på det du skriver/gör :) Säkerhetsförbättringarna i SP2 är inget som påverkar ditt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...