-Wolfy- Posted January 3, 2008 Share Posted January 3, 2008 Jag undrar hur man kan schemalägga en aktivitet som startar oavsett vem som är inloggad på datorn. Schemaläggaren verkar bara fungera för just den som la in aktiviteten och om samma person sedan är inloggad. Det innebär att schemaläggaren inte kör aktiviteten då en annan har loggat in. :-[ Detta gäller Win XP Pro Jag hoppas på en snabb hjälp ;D Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted January 3, 2008 Share Posted January 3, 2008 Om du specificerar att administratörskonto med användarnamn och lösenord för det du schemalägger att köras så kan det köras oavsett vilken användare som är inloggad. Missa heller inte dokumentationen för Task Scheduler i XP; http://www.microsoft.com/resources/documen...s.mspx?mfr=true Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted January 3, 2008 Share Posted January 3, 2008 svar ja, med... start -> kör, skriv: mmc (enter) Lägg till/ta bort snapin modul Lägg till Redigerare för grupprincipobject Lokal dator slutför Öppna din nu tillagda princip och snoka efter in och utloggning... i användardelen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-Wolfy- Posted January 3, 2008 Author Share Posted January 3, 2008 Om du specificerar att administratörskonto med användarnamn och lösenord för det du schemalägger att köras så kan det köras oavsett vilken användare som är inloggad. Glömde säga att jag har testat detta med datorns egna administratörskonto och misslyckades. Glömde även säga att det gäller XP SP2, och enligt denna länk så har de ökat säkerheten för schemaläggaren. http://www.microsoft.com/technet/prodtechn...n/sp2otech.mspx Eller kommer man runt problemet med hjälp av schtasks kommandot? Öppna din nu tillagda princip och snoka efter in och utloggning... i användardelen Förstår inte vad jag ska snoka efter ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted January 3, 2008 Share Posted January 3, 2008 Kör detta från en cmd så lägger du till en Task som körs vid varje inloggning för alla användare: schtasks /create /tn "Namn på jobbet" /tr c:appsmyapp.exe /sc logon /ru "System" Observera att detta task körs som SYSTEM, dvs ett konto med "högre" rättigheter än admin-kontot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-Wolfy- Posted January 3, 2008 Author Share Posted January 3, 2008 Jag använde denna syntax för att starta en textfil schtasks /create /tn test /tr c:fil.txt /sc hourly /mo 2 /ru system Men filen öppnas inte i alla fall. Det kommer en schemalagd uppgift i schemaläggaren och den går igång men den öppnar inte filen. Jag har även testat med att starta notepad men det är samma sak där. Är ni säkra att detta fungerar på SP2? Eller gör jag något fel? ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted January 3, 2008 Share Posted January 3, 2008 När du kör saker som SYSTEM så visas sakerna du kör aldrig utan det körs i bakgrunden. Kör istället schtasks /create /tn test /tr c:fil.txt /sc hourly /mo 2 /ru namnpåadminkonto /rp lösenordet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-Wolfy- Posted January 3, 2008 Author Share Posted January 3, 2008 ;D Kan ju testa det imorgon. Men vad är skillnaden på att använda schtasks istället för den inbyggda schemaläggaren i XP? Kommer man runt problemet med att de ökat säkerheten i SP2 med just schtasks? ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted January 3, 2008 Share Posted January 3, 2008 Det ska inte vara någon skillnad på command line Schtask oxh Task Scheduler, eller Schemaläggaren som den väl heter på svenska. Fördelen med att använda kommandoradsverktyget är att vi som hjälper dig vet exakt vilka inställningar det blir, enklare att kommunicera än att du beskriver eller skickar skärmdumpar på det du skriver/gör Säkerhetsförbättringarna i SP2 är inget som påverkar ditt problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts