Gå till innehåll

Massor med frågor om CMS


Recommended Posts

Hej, jag har lite frågor om CMS.

Vad jag har försått så är det någonting bra ;D

Men hur gör jag för att skaffa det? Vad behöver jag? Finns det gratis?

Jag har aldrig använt det förut så jag vet inte riktigt vad det är, utan det jag förstått är att jag då kan skapa en hemsida som jag kan redigera direkt online  :)

Ämnet redigerat av stenis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltomxp-sajten kör ett CMS-system som heter Joomla (www.joomla.org). Det är helt enkelt ett färdigt system som man sätter upp och där man lagrar texter och sköter allt som har med en sajt att göra. Om du klickar dig ut på startsidan så ser du menyn högst upp, alla dessa sidor ligger i Joomla. Dessa sidor och alla inställningar redigeras i ett speciellt administrationgränssnitt som du som användare aldrig ser, det enda du ser som användare är själva innehållet, och det är just innehållet som är det viktiga i ett CMS.

På frågan om vad du behöver så är svaret en webbserver och en databas, om det är en egen eller om det är ett webbhotell spelar ingen roll. Du måste sedan ha ett CMS-system att lägga på webbservern, sedan är det bara att tuta och köra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joomla är bara ett CMS, det finns hundratals CMS att välja bland! En RC är en Release Candidate och kan innehålla buggar, och gör att det kan bli problem med uppgradering osv när den riktigt 1.5 släpps. Kör alltid med den senaste stabila versionen, i detta fall 1.0.13 om du vill minimera risken för problem och måla in dig i ett hörn :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försökte följa guiden (på Joomla!s forum) om hur man installerar Joomla! på IIS på windows, vilet inte gick så bra då PHP inte fungerade, resten fortsatte jag inte då med.

Hur gör man för att installera ett sånt här system på ett webhotell?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ett webbhotell finns det ibland som standard så att du bara kan trycka på en knapp. Det här webbhotellet som alltomxp körs på (www.oderland.se) har den funktionen, vet dock inte om det är på alla kontotyper.

Jag har dock installerat Joomla manuellt och då laddar du bara upp filerna till webbservern via FTP och kör installationsguiden. Det är väldigt enkelt att komma igång med om man har de tekniska förutsättningarna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oh well, Jag hittar ingen guide hur man installerar det på ett webhotell, så jag kanske ska försöka på datron igen då.

Först när jag installerar IIS, ska jag då välja alla komponenter eller räcker det med det som står som standard?

Seden när jag installerade PHP 5.2.5 so valde jag IIS CGI, vet inte om det var rätt val ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att installera Joomla på ett webbhotell är busenkelt och det lär knappast behövas någon guide. De enkla stegen är:

1. Ladda upp alla filer till webbhotellet.

2. Gå till adressen du har hos webbhotellet och köra install.php.

3. Följ instruktionerna.

4. Klart!

Det var längesedan jag körde PHP i IIS men allt du behöver veta står i README-filen till det PHP-paket du laddar ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att installera Joomla på ett webbhotell är busenkelt och det lär knappast behövas någon guide. De enkla stegen är:

Oavsett vad man väljer så finns alla manauler på CMS programmets websida.

Om man seriöst vill starta en websida så får man "plåga sig" med att läsa manualer.

Sedan visst är det busenkelt... ;) men lika busenkelt för en IT terorrist att sänka sidan

om man inte sköter säkerhetsuppgraderingar samt att man direkt lär sig backuprutiner

för (oftast) en MySQL databas.

Har man en bra ide och en bra sida så läs manualerna.... 8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...