Gå till innehåll

[LÖST] Processer som startar i onödan?


L-L

Recommended Posts

Jag undrar varför wuauclt.exe startas med mitt Windows XP SP2. "Automatic Updates" är avstängda från kontrollpanelen (då jag ändå håller mig ajour med sådant själv, vill inte ha något program för det). Tjänsten har jag dock lämnat på, då jag har för mig att Microsoft Update (via IE) inte skulle fungera annars. Är det därför wuauclt.exe startas?

Om jag även kunde slippa de en eller två processer som .NET Framework kör, så vore det bra. Måste man då stoppa den tjänst som .NET, och sätta den på manuell kanske?

Tack,

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, har nu testat ett par saker. Tjänsten för .NET och en annan för CDBurnerXP (som ju använder .NET Framework) satte jag på manuell i stället. Datorn startar nu utan dessa processer, vilket var vad jag ville. CDBurnerXP går ändå att starta, men jag vet ju inte om det går att använda.

Automatic Updates däremot, om jag sätter den på manuell (tjänsten) så slipper jag visserligen att wuauclt.exe startar, men Microsoft Update fungerar inte. Jag kanske måste dras med att ha den tjänsten på automatic (med följden att wuauclt.exe startar med Windows) för att kunna använda MS Update?

Kanske är jag lite petig, men har märkt vilken skillnad i snabbhet som hushållande med resurser gör...

/LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både Tjänsten Automatic Updates och Background Intelligens Transfer måste vara igång under uppdateringen.

Processerna wuauclt.exe startas först av SYSTEM och vid själva uppdateringen även av Användaren.

Efter uppdateringen är forrtfarande SYSTEM processen kvar.

Ja, jag tycker du är lite petig här... Eftersom processen inte tar någon processorkraft över huvud taget

(de ligger bara uppstartade och inaktiva) och endast kostar 13 MB minne så är den helt totalt ointressant

ur prestandasynpunkt.

"Du silar mygg men sväljer elefanter." som ordspråket säger...  ::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar.

Jag orkar inte bemöda mig med att starta/stoppa tjänsten varje gång det är dags för MS Update, så den får vara... Nej, 13 MB är inte mycket (dessutom är det oftast 7,576 MB här men ibland 13 MB). Det var mer av en principfråga än en prestandafråga i just detta fall. - Men vad nu? Bara sekunden efter att jag läste av 7,576 i Task Manager så ser jag att processen är borta!

Nåväl, jag är nöjd nu, har ju i alla fall med framgång stängt av .NET:s och CDBurnerXP:s tjänster. Nu körs bara 20 processer (exklusive Firefox). De kommer dessutom att bli 18 efter en framtida programuppdatering men det är en annan historia. Jag markerar ämnet som löst! :)

/LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liten uppdatering: Detta ämne väckte mitt intresse för att stänga av tjänster. Idag har jag gått från 39 aktiva tjänster till bara 14, och aktiva processer (totalt, i Task Manager) har gått från 20 till 13. Känner mig mycket nöjd med detta. :)

Bra tips för att avgöra vilka tjänster man kan tänkas stänga av, för att spara resurser och öka säkerheten, finns här:

http://www.blackviper.com/WinXP/servicecfg.htm

Rekommenderas!

Det går förstås enkelt att googla fram andra guider också.

/LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...