Gå till innehåll

Problem att se video/film i Vista, det hackar!


malin

Recommended Posts

hej!

jag har problem med att se film och videoklipp på min Acer Aspire 5100, ett halvår gammal, med Vista home basic. bilden hackar, ljudet hänger sig osv.. har provat alla möjliga mediaspelare (mediaplayer, winamp, quicktime...) men samma problem med alla. upplever överhuvudtaget datorn som seg, den där blå lilla cirkeln gör mig tokig snart!

finns det något man kan göra för att avhjälpa detta?!

mvh malin

Inlägget redigerat av stenis, ämnet förtydligat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/as_5100.html och ladda hem och installlera filen VGA_ATI_v8.362 som du hittar i rullgardinsmenyn "Driver and utilities" för Vista. Det ska även komma en fix för hackande mediauppspelning i Service Pack 1. Om inte uppgradering av grafikdrivrutinen hjälper så kan det vara ett alternativ att testa Service Pack 1 Release Candidate för att se om det löser problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

hej!

nu är jag tillbaka..!

har fortfarande problem med att alla typer av videoklipp hänger sig. filmer kan jag se ca fem minuter av sedan är det kört, kortare mvi-klipp fungerar inte alls.. för att inte tala om youtube och liknande!! jag har installerat VGA-filen samt sp 1 release candidate. ingen skillnad :(

några fler tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket minne har du enligt Aktivitetshanteraren (alla de markerade uppgifterna enligt bild 1) ?

Är datorn trög i övrigt eller är det enbart filmuppspelning som trögar och gänger sig ?

Hur mycket poäng får du enligt Kontrollpanelen - Prestandaklassifiering (jämför bild 2) ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag upplever ofta datorn som trög och seg, framförallt om jag har många grejor igång samtidigt... men ibland är den hur kvick som helst - alltså väldigt ojämn!

så här såg siffrorna ut alldeles nyss:

fysisk minne

totalt - 893

cache - 415

ledigt - 16

kernel-minne

totalt - 120

växlat - 74

oväxlat - 46

system

referenser - 19526

trådar - 754

processer - 65

drifttid - 11:43:58

växlingsfil - 1010M / 2034M

processor - 4,1

minne - 3,9

grafik - 3,1

spelgrafik - 3,1

primär hårddisk - 4,3

tack för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Största anledningen är säkert minnet, som är en bristvara i Vista.

Du har 1GB och du skulle lätt kunna utnytja 2-3GB minne.

Av de 1024MB du har lånar grafikdelen 128MB så kvar har du 893 (eg. 896) för Vista och program.

Jag har svårt för att få fram nuvarande minnes specifikationen. Men enligt Komplett(deras minnesagent)

så skall du finna passande minnen på denns sida:

http://www.komplett.se/k/memselect.aspx?cm...del=Aspire+5100

T.ex: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325699

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte lova dig att filmvisningen fixas men datorns generella tröghet fixas med detta.

Prova med att öppna luckan undertill för att se hur det ser ut (men gör inget annat ännu).

Det är enkelt att byta ut ett minne. Frågan är om du har ett eller två minnen där.

De flesta andra bärbara har minne nummer två under tangentbordet ( =svårare att byta).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Visst är minnet den hårdvara som ger störst prestandaökning, men jag vill nog säga att många tar i med minne och tror att det blir bra bara för man stoppar i mer.

Själv har jag en GB och det flyter faktiskt på riktigt bra här. Jag kanske inte är en speltokig människa, men Half Life 2 och COD 4 fungerade riktigt bra med en GB.

Jag skulle nog tippa mer på att det rör sig om drivrutiner. Jag läste att ni gav tips om drivrutiner, men vi fick aldrig klart för oss om allt installerades fint? Som sagt kan jag både spela och kolla på film utan några som helst svårigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...