Gå till innehåll

Söka upp filer från "Tidigare Versioner"


Hammare

Recommended Posts

Har ett förslag på ny funktion till "Windows 7":

Beskrivning: Tänk på Vista, tryck på Start och skriv in t.ex. "redovisning". Jag får upp en mapp och en Word-fil som det på linjen över står "Tidigare versioner" (Previous versions). Klickar jag på någon av alternativen får jag upp alternativen (nuvarande rutan tidigare versioner) där jag kan välja vad jag vill göra med den såsom Öppna, Kopiera eller skriva över.

Tänk då om sökordet "redovisning" står i filen, där filen har ett annat namn!

Alltså: Att söka upp, öppna en tidigare version av fil som är borttagen och spara som/kopiera ut.

Hoppas att sökfunktionen från startmenyn (och andra sökrutor) utvecklas till ännu fler områden...

"Tidigare versioner" borde finnas i Hem-versionen (Home Premium) om det finns någon sådan då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan berätta hur man får fram en tidigare version av en fil genom att söka i Vista:

Man går till t.ex. ens användarmapp, högerklickar på/i mappen Dokument och tar Tidigare versioner, klickar på Öppna (för en viss återställningspunkt), då öppnas mappen så som den såg ut Då, skriv in sökordet i rutan uppe i högerhörnet (det fina med sök är att man kan ha miljoner med filer och ändå hitta det). Ändra vy, gruppera filer o.s.v.

Mer om "Time Warp" i Vista finns här i denna video:

http://channel9.msdn.com/Showpost.aspx?postid=286303

Tider för demo: 13:20, 29:30, 39:20

Det jag ville visa med att kunna söka från Startmenyn är att man kan hitta det snabbt istället för att högerklicka för att få fram mer, men på vissa sätt är det bättre det som nu gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idén med att söka "Tidigare versioner" i Startmenyn gillar jag. Däremot tror jag att det skulle kunna vara väldigt förvillande för de flesta vanliga användarna och det skulle garanterat leda till att folk arbetade med fel versioner av dokumenten. Ett alternativ för Power users hade dock varit bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller till viss del med, det kanske Microsoft tänkt på ;)

"Tidigare versioner" funktionen ligger ju med ett högerklick istället som filer och går inte och söka t.ex. borttagna filer förutom på det sätt som jag nämnde ovan.

Kanske man kan få upp dom senaste versionerna av filerna man söker när filerna eventuellt är borta. Det borde finnas en lösning.

Mina knasiga idéer för sök i Startmenyn:

- Söka upp och se nya uppdateringar/uppgraderingar för datorn (t.ex. win upd, ms upd) och välja vad som ska installeras (eller alla). + enter

- Köra program (t.ex. kör msconfig) (köra program kanske går i Vista?)

- Stänga av (t.ex. stäng av, logga ut osv.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del bra idéer där :) Du kan redan köra program och starta MMC-snapins osv så det finns redan iallafall. Tyvärr så tror jag fortfarande inte MS vill göra något för avancerat, vi ser ju bara mellan XP och Vista hur Microsoft försökt "förenkla" så mycket att vissa program har det försvunnit funktioner från.

Jag har själv ett förslag liggandes i WEF-programmet för sökningar i Startmenyn och det är en "progress bar" så att man ser hur mycket av indexet som sökts igenom, något jag verkligen saknar idag.

Inte för att glida iväg från ämnet men det ska bli kul att se hur Microsoft hanterar informationen från alla som deltar i Customer Experience Improvement Program (CEIP), det hände ju en del till Office 2007, där Microsoft till stor del utnyttjade CEIP-data för att komma tillrätta med menyerna :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...