Gå till innehåll

[LÖST] Kommer inte åt min andra dator via nätverket


swag

Recommended Posts

har mina datorer kopplade i nätverk data 1 ser jag min andra dator 2 klickar jag på den datan i data 1 för att komma åt data 2

så kommer detta upp att jag ska skriva användarnamn lösenord var kan jag se va jag ställt in det då?

datan 2 till data 1 kommer detta upp.kolla bilden

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är att se till att ha samma konto med exakt samma kontonamn och exakt samma lösenord på båda datorerna, då kan du ansluta kors och tvärs automatiskt. Annars anger du användarnamn i form av datornamnanvändarnamn.

Kontohanteringen sköter du i Kontrollpanelen > Användarkonton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, berätta lite mer om dina datorer, till exempel vilket operativsystem det är och vilka inställningar du har gjort i exempelvis Nätverks- och delningscenter. Det är alltid bra att ta med så mycket information som möjligt redan i första inlägget, då är det mycket enklare att hjälpa till och vi slipper ställa motfrågor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vista ultimate på bägge  .saken är att jag får upp bilden jag postade innan när jag ansluter från datan till data 1 data ett till data 2 gick ju nu när du hjälpte mej med lösenordet där .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag är inte riktigt med här men det hjälpte alltså lite. Har du aktiverat fildelning på i Nätverks- och delningscenter på båda datorerna, sett till att de är med i samma arbetsgrupp, startat om båda datorerna samt stänga av alla brandväggar? Testa det och se om det hjälper!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo saken är att dom är med och brandvägarna är avstängda konstigt att det är bara den ena som kommer upp en sådan skylt har du sett min bild jag skickade?

nu ser jag en grupp på datan 2 heter arbetsgrupp workgroup, nätverksplats network

den andra datan heter arbetsgroup workgroup , nätverksplats dator1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Kan du pinga datorerna?

2. Har du samma användarnamn och lösenord på båda datorerna eller anger du ett annat konto när du försöker ansluta?

3. Ställ in delning av Publika mapparna i Nätverks- och delningscenter.

4. Stäng av IPv6 för nätverksanslutningarna.

5. Se till att ha något utdelat på båda datorerna.

6. Kolla om du ser datorerna om du väljer att skapa en Nätverkskarta, från båda datorerna.

7. Se till att stänga av "lösenordskyddad delning"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok saken är nu att vi kommit långt nu får jag upp en ruta som jag ska skriva namn lösen men jag har samma nu på bägge men det står att det är fel ändå inloggnings info

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vista försöker automatiskt autentisera mot den datorn du ansluter med de användaruppgifter som du är inloggad med. Är du 110% säker att det är exakt samma användarnamn och lösenord?

Hur försöker du gå in på den andra datorn, via exempelvis "Nätverk" eller genom att mappa upp en enhet mot "dator1utdeladapp"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja samma lösen och namn samma stavat går in nätverk min dator har jag ju min. dator lacie disken och dator 1

hej igen tog bort mitt mellan namn på login på bägge  så nu funkade det du är en kung för all hjälp

ip6 som vi tog bort vad är det inget man måste ha i kryssat eller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...