Gå till innehåll

Lite diskutrymme kvar trots två hårddiskar


bokossa

Recommended Posts

Hej !

Har en bärbar dator med två hårddiskar Lokal disk C:20 gig Ny volym E:130 gig.

Jag har nästan fyllt C, så nu undrar jag hur jag hädan efter gör för att lägga det i volym E.

Tacksam för detaljerat svar! Hur gör man för att ta bort från hårddisken? Min son hade installerat lite jag flyttade det till papperskorgen men det blev inte mer plats i hårddisken!!

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Du har bara en disk som är uppdelad i två partitioner (delar).

Kanske var avsikten från början att dela upp disken i en system-partition och en data-partition.

Dessvärre gjordes system-partitionen lite väl liten (20GB) eftersom alla installerade program och spel

standardmässigt installeras på system-partitionen.

När din son installerar spel så skall han alltid välja Avancerade/Anpassade inställningar och själv välja

platsen för installationen (T.ex:  E:SpelSpel Namnet ).

Med ett Disk-Partitionerings program så kan man omfördela det lediga utrymmet mellan de två partitionerna.

Dessa program kan kosta en slant. (T.ex. Norton Partition Magic).

Ett annat alternativ om ni har mycket data under "Mina Dokument", är att flytta detta från "C:" till "E:".

Detta görs då genom att i Startmeny'n högerklicka på "Mina Dokument" och välja Egenskaper.

I fliken "Mål" ser du din nuvarande plats där det står "C:Documents and SettingskontonamnMina dokument".

Genom att byta ut första bokstaven C mot E på raden och sedan klicka "OK" och godkänna ett par skyltar

så flyttas datat över.

Ännu ett alternativ är att flytta över växlingsfilen till extradisken.

Gå till Kontrollpanelen - System - Avancerat - Inställningar (överst vid Prestanda) - Avancerat -

- Ändra (nederst vid Virtuellt minne). Överst markera C: och klicka i "Ingen växlingsfil" och "Aktivera".

Sedan markera E: och klicka i "Storleken bestäms av Windows" och "Aktivera".

Avsluta med OK och välj att starta om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blir datorn snabbare om man har växlingsfilen på annan disk??

Har du flera hårddiskar kan du öka prestanda genom att ändra inställningarna för växlingsfilen.

Microsoft rekommenderar att du flyttar din växlingsfil från systemdisken till en disk som är mindre belastad!

Ännu effektivare är att dela upp växlingsfilen på 2 eller flera diskar. Windows kan då läsa och skriva från båda/alla diskarna sammtidigt, vilket ökar prestanda.

Kontrollpanelen / System / Avancerat Inställningar under rubriken Prestanda Fliken Avancerat och till sist, Ändra under rubriken Virtuellt minne.

Markera diskarna en efter en (dom du vill sprida växlingsfilen på) och välj att storleken skall bestämmas av windows.

Om du bara har en enda fysisk hårddisk, men har delat den i flera partitioner, så bör du ha kvar växlingsfilen på C: d.v.s den partition som windows är installerad på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Min son hade installerat lite jag flyttade det till papperskorgen men det blev inte mer plats i hårddisken!!

Du måste tömma papperskorgen för att frigöra utrymmet. För att få tillbaka maximalt utrymme bör du dessutom köra ett rensningsprogram (finns i Windows, men bättre är tredjepartsprogram, Ashampoo WinOptimizer typ) som plockar bort tempfiler och andra filer som inte behövs (längre). Efter detta kör du en defragmentering så kommer du märka att du fått tillbaka mycket plats.

/ B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...