Gå till innehåll

Hur får jag tag på XP-skivan?


bokossa

Recommended Posts

Hej har vista ultimate oem!! Ska byta till xp eftersom min sons spel inte funkar så bra!! Fick ej med någon skiva när jag köpte datorn men har validerat produkt id. och det är ok!! Hur bränner jag ut en skiva på bara operativsystemet? som jag kan installera med i ett senare skede!! Mvh Omöjligt att få tag på han jag köpte datorn av! Han har gått under jorden! Tradera!

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Ämnet flyttat av stenis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om installationsfilerna inte ligger på datorn kan du inte bränna ut dem för att senare göra en ny installation.

Däremot kan du göra en ghost/image av hela hårddisken nu och vid ett senare tillfälle återskapa en i det skick den är nu.

Är datorn ett hemmabygge eller en märksdator?

Är där en märkesdator skall där sitta en klisterlapp med med produkt nycklen.

Detsamma gäller om den är en hemmbyggd dator, men här kan det nog slarvas mer.

Hittar du den har du i alla fall en produkt nyckel om du vill göra en ominstallation.

Om man skall vara tuff och petig så om den inte finns kan det nog inte betraktas som en laglig licens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har plats på diskarna så installera XP tillsammans med befintliga Vista.

Du får ju då en boot-meny där du väljer system.

På så vis behåller ni möjligheten att lära er Vista och nya spel fungerar bra på Vista.

De gamla spelen och Gamespy kör ni på XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej waxinator om jag vill lägga in xp också hur gör jag då? Har en hårddisk på 250gig! Du frågade om det var äkta!! Han jag köpte datorn av sa att det är en äkta vista ultimate oemlicens!! När jag går in på system står det ett produktid har även validerat det!! Windows update funkar också fint!! Då måste det väl vara äkta!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej waxinator om jag vill lägga in xp också hur gör jag då? Har en hårddisk på 250gig!

Då skall du först dela av en plats (partition) på 250GB -disken (eller skaffa ytterligare en disk) till XP.

Med Vista's Diskhantering kan du krympa Vista partitionen så att lämplig mängd yta friläggs (hälften till varje?).

På den frilagda ytan skapar du sedan en ny partition.

När du senare installerar XP så frågar installationen vilken disk/partition som skall användas.

Där anger du den nya partitionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Om bokossa nu väljer att dela upp sin hårddisk i två delar, i detta fall 125GB i varje..

Han har vista från start och sätter i sin xp skiva och installerar xp i den nygjorda partitionen...

Så långt är allt frid och fröjd..

Han startar om datorn... vad händer då, får han då se inlogging till vista och xp på samma gång?

Jag har gjort samma sak, delat upp disken i två delar och fått en c: och en h:  satt i xp skivan och han frågade vart jag skulle ha xp och jag valde h: allt blev installerat internet fungerade och allt såg bra ut.

Startade om datorn och vips så fanns inte vista kvar, inga förslag om vilket op jag ville välja

Waxinator säger att det skall komma upp en boot meny, den fanns inte hos mig i alla fall, för om du installerar xp och har vista i först så tar xp bort boot ordningen och du har inga val utan xp startar automatiskt..

Detta kan jag inte få fram, skall man installera några fler program för att få fram sidan om vilket OP jag skall starta...

Bara funderingar detta, men bokossa lär få samma resultat som jag, eftersom jag gjort samma sak som waxinator beskrivit..

Rätta mig om jag fattat detta helt fel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt riktigt Naturguiden.

Jag avaktade med att krångla till det i detta tidiga skede eftersom XP var det viktiga operativet.

Normalt har man en Vista skiva från vilken man kan rätta till startmenyn.

I detta fall finns inte denna Vista skiva så då finns ett program som man kan ladda ner och installera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som saagt, den stora frågan, har du äkthetsbevis på Vista och XP?!

I värsta fall kan du ju låna någons XP skiva (OEM då antar jag och installera från den, annars får du ringa till microsoft och se om den kan skicka en ersättningsskiva till en viss kostnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Waxinator, vad kan detta program heter kostar det eller är det gratis och hur gör man då, jag skulle vilja ha xp också nämligen men det kan jag ju inte ha pga ovanstående problem och kan jag installera detta programmet innan jag slänger in xp skivan?

Hur mycket skall man reservera till ex. xp pro x64 eller x32

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som saagt, den stora frågan, har du äkthetsbevis på Vista och XP?!

I värsta fall kan du ju låna någons XP skiva (OEM då antar jag och installera från den, annars får du ringa till microsoft och se om den kan skicka en ersättningsskiva till en viss kostnad.

Rätta mig om jag har fel...

men var det inte den redan installerade Vista som ej fans på DVD, i det fall man ville återinstallera Vista

senare, efter att ha kört över disken med Windows XP  ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att jag har produktid betyder det tydligen inte att det är äkta!? Men eftersom jag kan validera det måste det väl vara ok!!?? vad var det för program du talade om?? Mvh

Njau den kan vara crackad..... :P

MS kan reda ut det här om du är berättigad till en ny skiva.

Har du frågor?

Har du frågor kring licenser?

Kontakta oss på telefon: 08-752 56 30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad var det för program du talade om??

Programmet jag tänkte på är VistaBootPRO som kan installeras ifrån både XP och Vista.

http://www.vistabootpro.org/

Men eftersom jag kan validera det måste det väl vara ok!!

Öppna Kontrollpanelen - System, så ser du vilket Produkt-id du fått. Detta nummer kan verifieras av MS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lyckats göra en ny partion E: Men när jag sätter i xp skivan går det ej att installera" kompabilitetsproblem" Hur gör jag för att få xp på min nya partion?? Mvh

Du måste starta upp datorn på CD'n. Du kan inte installera den via Vista's skrivbord...

Normalt har du BIOS uppstarts ordning satt till att först prova CD och sedan hårddisk.

När uppstarten ser att du har en bootbar CD i så kommer raden "Tryck på någon... för att starta CD..."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste vara lite trög!! Ska jag gå in i bios och starta skivan därifrån? Annars kommer jag ju bara in i vista och därifrån går det ju inte!! Måste cdn läsa till den nya partionen?? Det enda jag gjort hitills är en ny partion och formaterat den E: Hur ska jag få in xp i den???? Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Placera XP installations CD i läsaren.

2. Starta PC'n och vänta på raden "Vill du starta CD'n så tryck på någon tangent..." eller liknande.

3. PC'n startar nu på CD och installations programmet startar.

4. Välj att Installera.

5. Du frågas var du vill installera XP och du markerar den nya partitionen.

6. .......... o.s.v.....

7. En omstart... Rör inte tangentbordet ! CD skall vara i men den startar nu på hårddisken.

8. En omstart till och nu kan du ta ur CD'n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis så gjorde jag på en annan dator då funkade det!! Men här kommer jag bara in i vista när jag startar med cd i! Sen när jag kommit in i vista så kommer installationsguiden fram! Men härifrån kan jag inte installera det!! Vad måste jag ändra på?? Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du har rätt inställt i BIOS så beror detta på att WindowsXP CD'n inte är en originalskiva.

Eller den är åt minstånde inte bootbar. Skaffa en 'riktig' skiva med XP.

Så fort du startar PC'n så snurras CD'n igång (och det ser du på CD-lampan)

skivan undersöks och om där finns ett 'start-spår-program' så får du frågan på skärmen

(högst upp på annars svart skärm) "Om du vill starta på CD så tryck någon tangent" inom 10 sek.

I alla andra fall spå startar PC'n på andra alternativet (hårddisken med Vista).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...