Gå till innehåll

Blå och gröna streck på skärmen efter en tids användning


Woojen

Recommended Posts

Hejsan hoppas att nån skulle kunna hjälpa mig.

Problemet är att efter att jag har haft igång datorn mellan 10min - 8 Timmar så får jag gröna blå röda prickar/Sträck överallt på skärmen. Jag har ett GeForce 8800 GTX

(Fabriks klockat) Detta har dock bara hänt medans jag spelar WoW.

Det som händer sedan efter ca 5 sec efter prickarna å allt kommit fram är att ljudet och datorn låser sig. Ljudet låser sig inte riktigt utan det laggar till kan man kanske säga för att efter ca 20 sec så kommer ljudet ( Musik ) tillbaks. Men datorn är fortfarande helt låst. Inga kommandon funkar inget.

Då brukar det bara vara att trycka på Off knappen.

Normal sätt när jag startar datorn igen efter det har låst sig så är dessa prickarna kvar men kan fortfarande logga in å så på datorn utan problem.

Jag kan starta alla program å surfa på nätet utan att den låser sig. Men så fort jag startar wow igen så låser den sig direkt.

Jag misstänker på att det kan vara värmen som orsakar detta men min misstanke kan inte stämma känner jag för att ibland kan jag lana i 40 timmar med wow igång utan att detta händer. Sedan nästa gång jag startar händer detta dirket efter 10-20 min. Enligt termometern är det inte mer än 55 grader. den sitter intill grafikortet.

Tog också en bild på hur det ser ut nu på WoW.SE efter datorn hängt sig och jag startar den direkt efter.

http://img181.imageshack.us/my.php?image=namnlsax6.jpg

Kan också lägga till att jag Laddade ner de senaste Drivrutinerna idag på www.nvidia.com

Sedan på ett annat forum skrev dom att jag skulle tästa sätta in nån kompis 8800 GTX å se om problemet kvarstår. har gjort detta nu och samma sak händer.

Edit:

Tänkte Ominstallera hela windows å tästa att installera alla Drivers på nytt för att se om det hjälper.

Men när jag installerar windows och man kommer till "Enheterna installeras" på ca 70% färdigt så startar datorn om sig och den börjar om på installationen "Enheter Installeras" och startar om sig igen på samma ställe. Den har hållt på såhär nu i ca 4 timmar... Tog inte mer än 30-40 min att installera windows första gången.

Hehe känns som att när jag ska ställa sakerna till rätta så blir det bara värre.

Så nån som vet vad jag ska göra med windows installationen nu? Avbryter man den finns bara alternativet att avsluta datorn. Startar man sedan igen utan CD-skivan så kommer "Installerar Enheter" upp igen å vill ha skivan.

Sätter man då in skivan så börjar den på samma visa igen å startar om sig...

En till liten EDIT: När jag avbryter installationen kommer det upp en så kallad Systeminstallationslogg som är några sidor lång där det står :

Fel:

Ett fel uppstod när systemsäkerheten skulle ställas in

Det har uppståt ett fel.

Vet inte om detta hjälper något men försöker få med allt jag kan se =)

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett Asus P5W DH deluxe.

Angående Bios jag vet inte tror inte då jag inte uppdaterat dom någon gång med vad jag vet om.

Även om jag inte skulle ha det så kan jag inte komma in å använda datorn då installationen av Windows XP startas så fort datorn gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt bilden du skickat med så har du problem med grafikkortets minne.

Men när du skriver att du testat kompisens grafikkort med samma resultat

så kan det lika gärna vara nätaggregatet som inte orkar driva grafikkortet.

Om nätaggregatet är runt 400W så bör du uppgradera till runt 600W.

Eventuellt har din kompis ett nätaggregat som du får testa...?

I annat fall så prova med att se till att grafikkortet får sin egen +12V matning.

Du har tre eller fler kablage med gula sladdar från nätaggregatet .

Varje sådan gul kabel kommer från separat +12Volt matning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej å tack för svar =)

Nätaggregatet jag använder är Seasonic s12 600W

Ska nu se till så mitt grafikkort får en egen gul kabel.

Nu är problemet att få igång datorn också antar att jag får åka å köpa någon reboot CD nånstanns.

Om ingne annan vet hur man löser mitt XP installations problem på annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätaggregatet jag använder är Seasonic s12 600W

Ditt nätaggregat på 600W är utmärkt ! ...men det kan fortfarande vara felaktigt...

Nu är problemet att få igång datorn också antar att jag får åka å köpa någon reboot CD nånstanns.

Reboot-CD är den du redan har...

Har du USB-enheter i under installationen så ta ur dem.

Eftersom installationen crachar under uppmappning/laddning av enheter så gäller det att minimera

antalet enheter som behöver hittas...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har nu dragit ut allt ur datorn utan skärm, mus och tangentbord den startar fortfarande om sig vid ca 70% av Enheter installeras ???

Nu kan det heller inte vara värmen som orsakar det för nu är det verkligen kallt inne i datorn, har öppnat chassit å satt en liten AC vid den öppna sidan.

hade det kanske funkat att Ladda ner Gratis versionen av Active@ Kill Disk å bränna ut på cd å sedan mata in i min andra dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av det jag läst så känns det som moderkortet är sönder, du har inte tillgång till ett likadant moderkort där du kan testa dina delar?

Kommer ihåg när jag hjälpte en kompis då han fick sådana gröna sträck över skärmen och det var pga att ett stift på grafikkortet var krökt och att motsvarande stift i agp porten var krökt...

När jag skriver stift på grafikkortet så menar jag...

r9600boardrgbmidresdo8.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om bilden di skickat är en screenshot så betyder det att minnet på grafikkortet är fel. Om det vore skärmen eller kablar så skulle bilden sett OK ut på andra datorer. Jag har varit med om att kylpastan på grafikkortets GPU spetat ut för långt och "kortslutit" vissa ben på kretsar så att de får kontakt. Har du tid så ta ut grafikkortet och kolla detta och se samtidigt till att de sätts in korrekt. Kolla även så att du inte har andra PCI kort som hindrar luftflödet runt ditt grafikkort.

Lycka till / Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan hoppas att nån skulle kunna hjälpa mig.

Problemet är att efter att jag har haft igång datorn mellan 10min - 8 Timmar så får jag gröna blå röda prickar/Sträck överallt på skärmen. Jag har ett GeForce 8800 GTX

(Fabriks klockat) Detta har dock bara hänt medans jag spelar WoW.

Det som händer sedan efter ca 5 sec efter prickarna å allt kommit fram är att ljudet och datorn låser sig. Ljudet låser sig inte riktigt utan det laggar till kan man kanske säga för att efter ca 20 sec så kommer ljudet ( Musik ) tillbaks. Men datorn är fortfarande helt låst. Inga kommandon funkar inget.

Då brukar det bara vara att trycka på Off knappen.

Normal sätt när jag startar datorn igen efter det har låst sig så är dessa prickarna kvar men kan fortfarande logga in å så på datorn utan problem.

Jag kan starta alla program å surfa på nätet utan att den låser sig. Men så fort jag startar wow igen så låser den sig direkt.

Jag misstänker på att det kan vara värmen som orsakar detta men min misstanke kan inte stämma känner jag för att ibland kan jag lana i 40 timmar med wow igång utan att detta händer. Sedan nästa gång jag startar händer detta dirket efter 10-20 min. Enligt termometern är det inte mer än 55 grader. den sitter intill grafikortet.

Tog också en bild på hur det ser ut nu på WoW.SE efter datorn hängt sig och jag startar den direkt efter.

http://img181.imageshack.us/my.php?image=namnlsax6.jpg

Kan också lägga till att jag Laddade ner de senaste Drivrutinerna idag på www.nvidia.com

Sedan på ett annat forum skrev dom att jag skulle tästa sätta in nån kompis 8800 GTX å se om problemet kvarstår. har gjort detta nu och samma sak händer.

Edit:

Tänkte Ominstallera hela windows å tästa att installera alla Drivers på nytt för att se om det hjälper.

Men när jag installerar windows och man kommer till "Enheterna installeras" på ca 70% färdigt så startar datorn om sig och den börjar om på installationen "Enheter Installeras" och startar om sig igen på samma ställe. Den har hållt på såhär nu i ca 4 timmar... Tog inte mer än 30-40 min att installera windows första gången.

Hehe känns som att när jag ska ställa sakerna till rätta så blir det bara värre.

Så nån som vet vad jag ska göra med windows installationen nu? Avbryter man den finns bara alternativet att avsluta datorn. Startar man sedan igen utan CD-skivan så kommer "Installerar Enheter" upp igen å vill ha skivan.

Sätter man då in skivan så börjar den på samma visa igen å startar om sig...

En till liten EDIT: När jag avbryter installationen kommer det upp en så kallad Systeminstallationslogg som är några sidor lång där det står :

Fel:

Ett fel uppstod när systemsäkerheten skulle ställas in

Det har uppståt ett fel.

Vet inte om detta hjälper något men försöker få med allt jag kan se =)

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Hade samma problem som dig för 1 eller 2 år sedan....allt som jag behövde göra vara att ta bort massa damm från grafikkortets fläkt och sen försvann det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket alla för era tips.

Har nu suttit å pillat hela natten å dagen. Bytt ut varenda del, har bytt ut mitt moderkort mott ett likadant annat. Tästade allt på en annan datorå det har funkat felfritt hitills.

Nu har jag byggt ihop min dator igen men med nytt moderkort men fortfarande kvarstår problemet med Windows XP installationen.

Att den startas om vid 70% av när Enheterna ska installeras. Finns det nått sätt att hoppa över installations delen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man får trubblet du åkt dit på så får man "plåga sig" med

Asus support...

http://support.asus.com/download/download....SLanguage=en-us

Mata in i sökrutan till vänster

P5W DH deluxe

Sen kan det gå bra med en XP SP2 skiva annars är det viktigt med rätt RAID drivare

som du har via Asus.

BIOS finns det även nya av.

Är det riktigt knas så måste även disken formateras med tillverkarens diskprogram.

Eller går du till en verkstad där det här är "vardag".... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...