Gå till innehåll

[LÖST] Datorn hittar inte nätverksanslutningen...


Recommended Posts

Jag har ett lite udda problem som jag inte lyckats få bukt med...

När jag startar datorn (med nätverkskabeln i och modemet igång) så är det inte alltid den förstår att den har en sladd ansluten. Det är ett rött kors över den lilla nätverksikonen. Den hittar inte heller nätverket om jag tar ut kabeln och sätter in den igen. Det enda som funkar är att stänga av Zonealarm, ta ut och sätta i kabeln , sätta igång Zonealarm och sedan ansluta till internet. (Ansluter via PPOE och måste ange lösenord för att ansluta till internet.)

Jag har uppdaterat nätverkskortet med de senaste drivrutinerna från tillverkaren eftersom de förinstallerade drivrutinerna tycks ha varit boven bakom de BSoD jag fick när jag precis fått datorn.

Det kan vara värt att nämna att jag också har inte mindre än tre ex av 6TO4 adaptern under nätverkskort, alla med olika problem. (Två felkod 10, en felkod 31).

Är det någon som har några förslag? (Jag har pratat med supporten som tyckte att jag kunde gå tillbaka med datorn till inköpsstället och be om att få en ny, men då visste han om möjligt ännu mindre än mig om datorer.)

EDIT: Glömde att säga att när datorn väl hittat nätverket är anslutningen hur stabil som helst.

Dator: Fujitsu Siemens Amilo PI 2515

Operativ System: Windows Vista Home Premium

Processor: Intel Core 2 Duo T520@1.50 GHz 1.50 GHz

Nätverkskort: Realtek RTL8101E PCI-E Fast Ethernet NIC (NDIS 6.0)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant så skulle jag vilka påstå att Vista faktiskt är oskyldigt i detta sammanhang :) Istället låter det som att Zonealarm är boven i dramat. Kan du på något sätt i Zonealarm testa att låta svchost.exe komma åt nätet, jag skulle kunna tänka mig att det är det som strular!

Hmmm...

Det ser ut så här i Zonealarm:

http://i202.photobucket.com/albums/aa12/je...krmklippsvc.jpg

Den har alltså inte tillåtelse att agera som Server mot internet. Borde jag klicka i den också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...