Gå till innehåll

Dammsug aldrig era datorer!


Recommended Posts

Damsugaren = 1 fläkt

Min dator = 6 fläktar.

Så va gör 1 fläkt mer eller mindre?  :D

Det är, om jag fattat rätt, när luft/damm går i dammsugarslangen som skapar den statiska elen inte fläktarnas närvaro

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eskhult.  :)  Ingen luft på burk. Kan bli paj, har ja sett.  :(

Sir_N.  :)  SkitBra tipps. Tack för de.  ;D

ron.  :)  A, en del plast har den förmågan att den kan bli laddad men ändå inte leda ström. Så de kanske e den man ska va försiktig med?

De går me en hårtork oxå, men kör utan värme.  ;)  Och en pensel blir bra.  :)

Alla sätt e bra utom dom dåliga.  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är, om jag fattat rätt, när luft/damm går i dammsugarslangen som skapar den statiska elen inte fläktarnas närvaro

Detta är det stora missförståndet på Internet...  ::)

Det som folk har upplevt är att de fått statiska urladdningar (stötar) när de gått omkring och dammsugit

i lägenheten/huset. Det beror på att de går omkring och gnider ett plastmunstycke mot eller plastgolv

eller en syntetisk heltäckningsmatta. Inte för att luft med damm sugs genom slangen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag svarar också:

Dammsug visst era datorer, men "vänd på förfarandet" och "blås rent" era datorer istället.

Och var noga med att aldrig vidröra kretskort eller dylikt.

Kan ju ta det här med jordning när jag ändå håller på :

Jag  har aldrig i hela mitt liv använt eller ägt ett "antistatarmband",

det räcker med att man i princip går naken och tar tag i vattenradioator (elementet) i 10 sekunder

(vet att det låter jättesjukt, men så är det). Jag meckar alltid i kalsingarna när jag meckar dator... ::)

Har aldrig haft någon otur med vare sig statisk elektricitet eller något annat,

så släng av er kläderna och blås för glatta livet... ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(vet att det låter jättesjukt, men så är det). Jag meckar alltid i kalsingarna när jag meckar dator... ::)

...så släng av er kläderna och blås för glatta livet... ;D

Är det detta som dom kallar "Blow job"  ???

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska
(vet att det låter jättesjukt, men så är det). Jag meckar alltid i kalsingarna när jag meckar dator... ::)

Spelar det nån roll om det är syntet eller bomull  ;D

Går det bra med boxer modell eller ska det va gamla vanliga?  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(vet att det låter jättesjukt, men så är det). Jag meckar alltid i kalsingarna när jag meckar dator...  ::)

Ha ha.  ;D  Mycke har man hört....  ;D  Men de stämmer säkert. Fast ja tror de räcker att ta av sig om fötterna, för ja har märkt att dom som går me tofflor är rena kraftverken.  ;)

;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...

Angående rengöra datorn med dammsugare!

Jag brukar ALLTID koppla slangen till utblåset på dammsugaren och på så vis få det att likna en kompressor. Mycket liten risk att vidröra känsliga detaljer, vill man så använd ett elementmunstycke, det förhöjer blåset. Men gå ej för nära komponenterna, utan lagomt är bäst.

Detta var bara som jag brukar göra!

Mvh// Sunshine

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar med bärbara datorer och vi användet trykluft på flaska för att ta bort damm i datorer, det funkar jättebra.Bätte att få bort det än att det ska ligga kvar och strypa lufttillförseln.

Så det är du som kvaddar alla fläktlager i dom bärbara... så dom låter som om dom håller på att lyfta från bana 13?? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kort beskrivning om hur du enkelt kan minska risken av statisk elektrisitet inomhus

Jonisator billigt alternativ

Lite dyrare alt men klarar större rumsyta

Ett annat smart alternativ om det finns möjligheter är att låta montera in en lagom stor Luftvärmepump med jon-funktion.

Drar ungefär 1/4 av vad motsvarande energikostnad skulle va om man istället hade kört med el-element för uppvärmning.

Perfekt på sommaren vid extra varma dagar då man kan köra anläggningen som aircondition med skön svalka, eller använda den för normal uppvärmning under kall årstid. Inköp & installation kostar inte mycket mer än vad en bättre eller lite dyrare datoranläggning går på, dessutom finns det inget bättre alt. när det gäller torkning av tvätt och blöta kläder då det inte fungerar så bra att torka den utomhus/annat sätt.

Info. Själva värmepumpen monteras utomhus på lämplig vägg där den hämtar värmen ifrån luften med en stor fläkt som blåser luften genom ett element (likt kylaren på en bil). Precis som i ett kylskåp så finns det gas inne i dessa slingor, som transporteras via en pump in till en monterad inomhusdel med fläkt som sedan blåser varm/kall luft ifrån sig och ut i rummen/lokalen. Allt styrs lätt via vanlig elektronik med fjärrkontroll för önskade exakta inställningar.

En härlig investering om det går att ordna och mycket glädje för pengarna när den väl sitter på väggen :)

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett bra sätt är att plocka ur grafikkortet och blåsa ur ett, samma med CPU fläkten....den som gjort de kanske sett va mycke skit det sitter under den som man kan ta bort på en topz (på kylflänsarna under fläkten) :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Luft på burk är inte det rena rama döden för elektronik/Bosse

Kom ihåg att jag rekommenderade det men en kenta sa att det räcker inte alls.(var är han förresten).

Har både använt det och dammsugare i många år och det har aldrig varit nåt problem.Man kan ju vara försiktig.

Detta har ju varit uppe förut och jag tror det var JoWa som skrev att han plockade ut grafikkortet och gjorde rent det ordentligt.

ingen dum ide´ Men jag har skrivit förut att har man katter eller hundar då gör man ren datorn varje månad i alla fall.

Deras hår går rätt in i datorn och fastnar där.När man sitter där kommer naturligtvis en katt och går runt den. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst tjänar man på nogrannhet och sköta om grejerna med försiktighet men det får ju ändå inte gå till överdrift..tänk om åskan pajar datorn ett år senare? :D

Tycker resonemanget lät klokt tidigare här i tråden då någon nämde luftfuktigheten som mer riskfylld närmare 0, än högre luftfuktighet.

Låter rätt bra eftersom vatten H2O är en ganska dålig ledare egentligen som enbart vattnet i sig. Däremot så är ju dammpartiklar och kemiska föroreningar oftast en bättre ledare då det i vissa situationer finns gott om det i luft och vatten.

Har ett bra klipp här som bevisar lite om just detta ifrån ett ställverk där man kopplar ifrån Frånskiljarna som leder strömmen innan man brutit den.

På plats är det vid tillfället tort & varmt och säkerligen gott om damm i luften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...