Snoffa Posted January 14, 2008 Share Posted January 14, 2008 Hejsan. Jag och en kompis funderar på att sätta upp ett nätverk hemma. Vi har båda bärbar dator med trådlöst nätverk som är kopplad till en trådlös router. Jag har som tanke att sätta upp min gamla stationära dator som lagringsdator i nätverket. Min tanke är att installera win xp och dela ut mapparna där filer skall lagras genom trådlösa nätverket (har trådlöst kort i stationära datorn)... Är de så enkelt som jag tror de är eller är de något som jag bör tänka på ? Alla tips och iaktagelser är välkommna. Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken Ämnet flyttat av stenis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted January 14, 2008 Share Posted January 14, 2008 Det skall vara lika enkelt som du skriver... men i praktiken uppträder konstigheter som att tjänster inte ses eller syns och försvinner oförklarligt. Detta är dock inget som du skall ta hänsyn till, utan kör igång bara ! Alla burkarna skall tillhöra samma SSID (wan-nät) och som skall krypteras. Tillhör alla datorerna samma arbetsbrupp så kan tjänsterna komma upp automatiskt i nätverket. I annat fall får tjänsterna knytas upp via ip-adresstjänst$ Du har inget att förlora och allt att vinna. Samtidigt har ni roligt under tiden och får ni lite problem så har ni ett gyllene tillfälle att lära er om nätverk ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snoffa Posted January 14, 2008 Author Share Posted January 14, 2008 Hej. Jag hoppas att de är lika enkelt som det låter, men en eller två prövningar skulle vara kul att lösa Jag återkommer när jag fått till allt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts