Gå till innehåll

Otroligt långa installationstider i Vista Home Premium x86


raevenlock

Recommended Posts

Jo det e ju så att jag kör Vista Home Premium 32 och det snurrar på hyffsat bra, både i spel och program, men och ett mycket STORT men!!!!

När jag installerar program eller spel så kan det ta lång tid, asså ruskit lång tid.

När jag installerade World of Warcraft så tog det ca: 1½ dag(!!!), att installera från skivorna, när jag sen

skulle köra in expansionen så var jag tvungen att starta i felsäkert läge för att kunna installera det

överhuvudtaget.

Även andra större program tar väldigt väääldigt lång tid att installera, allt från 30 minuter till 2 timmar.

Hela systemet har åxå en tendens att "låsa" sig när jag startar upp ett program eller en mapp.

Märk väl att inte hela datorn låser sig utan den semi-låser sig :)

Jag kan fortfarande röra musen och allt låter fint från datorn osv, men kan inte göra nått alls med datorn. Men helt plötsligt efter några sekunder/minut så lossnar allt igen och programet/mapen startar som vanligt o datorn tuffar på igen precis som inget hänt.

Det har varit så här sen jag fick min nya HD med Vista OEM  (installerade båda samtidigt) Windows XP fungerade helt felfritt med den äldre HDn.

Sitter och funderar på om det kan vara min systemdisk som är trasig(den är förvisso bara 3 veckor gammal) eller den disken jag installerar på. Eller kan det vara så att det är Vista som gör någonting i bakgrunden som jag inte ser....

Min systemdisk är en

Western Digital Raptor 74Gb 16MB Cache HD

Installations disken är en

Western Digital 500Gb 8MB Cache HD

Ingen annan som känner ingen det här problemet?

Tacksam för svar!!

Min dator:

Asus ASUS M2N32-SLI Premium Vista Edition,

AMD Athlon64 X2 Dual-Core 5200+,

Zalman CNPS9500,

Corsair TWIN2X1048-6400C5DHX,

BFG GeForce 8800GTS OC 550MHz GPU 640MB,

Corsair HX Series Modular Power Supply 620W

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inte annat än när jag haft diskproblem med mängder av omförsök.

Disklampan har då i princip lyst med stadigt sken.

Du skulle kunna monitorera systemet lite under tiden du installerar.

Vilken intensitet är det på DVD och disk lampor.

Hur mycket processorkraft går åt.

Du skulle kunna köra en hälsotest av systemet (Kontrollpanelen - Prestandainformation - Skapa hälsorapport.)

I Enhetshanteraren kan du testa diskarna (Se bild).

Med "IDE Channel" visas under "Avancerade inställningar" om DMA körs på CD/DVD/Diskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...