Gå till innehåll

Vad är det för skillnad på ADSL2 och ADSL1?


Recommended Posts

??? Hej undrar vad det är för skillnad på adsl2 contra 1 skall kanske byta till 24mgb och då står det att tekniken stöder adsl2 !! då funkar kanske inte min modemrouter??? mvh Ppete. 8)[glow=red,2,300][/glow]

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ADSL (1) ger dig 8 Mbit/s ned och 1 Mbit/s upp.

ADSL2 ger dig 12 Mbit/s ned och 1Mbit/s upp.

ADSL2+ ger dig 24 Mbit/s ned och 1Mbit/s upp.

Alla 3 har olika standarder. Vad har du för router? Fabrikat och modell?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8) zyxel  prestige 660hw-61 och där står ju faktiskt adsl2+ bak till så det ska nog inte vara några problem ? gör det stor skillnad på hastighet annat än vid nedladdningar att gå från 8 till 24 mgb bor i en mindre by och när man testar hastigheten så ligger den idag på max3-4 , men man är ju glad att man kan ha bredband överhuvutaget så man får ju ta det det är ju klart kan man då komma upp i över 10 med 24 så blir man ju skitgla ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gör det stor skillnad på hastighet annat än vid nedladdningar att gå från 8 till 24 mgb bor i en mindre by och när man testar hastigheten så ligger den idag på max3-4 , men man är ju glad att man kan ha bredband överhuvutaget så man får ju ta det det är ju klart kan man då komma upp i över 10 med 24 så blir man ju skitgla ;D

Om du kommer upp i närheten av vad ADSL2+ kan leverera beror på en massa faktorer. Som avstånd till stationen, kvalitén på ledningen, om du har någon typ av saker hemma som kan störa signalen osv. Tyristorer som finns i dimmers, elektrisk golvvärme mm är duktiga på att störa ADSL-signalen om den finns tillräckligt nära.

Kolla med din operatör och be honom mäta upp avståndet till stationen innan samt om han kan lämna några uppgifter om vilken bandbredd han säger sig kunna leverera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok jag tackar för alla fakta jag fått . tror att jag får va tacksam att jag har bredband över huvudtaget det är många här som inte kan få förutom via satelit konstigt kan man tycka vi lever ju i 2008 atomåldern!!!! :-X

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia kör väl med ADSL2+M på sina 24mbit nu va? Klarar 24/3,5

Tror även BBB gör det där det finns (Bredband 20 Pro)

Telia kör både ADSL-A och M men även andra versioner. Det beror på vad kunden har för typ av tjänst och tilläggstjänster (exv IPTV mm)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999

Intressant...  ;)

Jag är ingen ADSL kund...har stadsnät...

men min fråga är: vad tycker NI som har ADSL idag att ADSL ska kosta? Räkna med den snabbaste hastigheten.

Denna fråga är enbart av nyfikenhet  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant...  ;)

Jag är ingen ADSL kund...har stadsnät...

men min fråga är: vad tycker NI som har ADSL idag att ADSL ska kosta? Räkna med den snabbaste hastigheten.

Denna fråga är enbart av nyfikenhet  ;D

Eftersom marknaden är så konkurrensutsatt så blir frågan snarare hur hög kvalité och prestanda är du beredd att betala för?

Det handlar inte bara om att det står 24/1 på bekräftelsen. Det handlar även om en hel del vad som sker bakom kulisserna.

* Tillgänglighet/uptime.

* Verklig prestanda.

* Servicenivå/åtgärdstid vid ev fel.

* Kapacitet mot resten av Internet.

* Graden av överbokning hos operatören.

Inget är gratis ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok jag tackar för alla fakta jag fått . tror att jag får va tacksam att jag har bredband över huvudtaget det är många här som inte kan få förutom via satelit konstigt kan man tycka vi lever ju i 2008 atomåldern!!!! :-X

Nu har jag inga fakta utan bara vad jag har för mig nånstans i min skalle. :P Men jag har för mig att satellit har högre ping än trådbundet. Inga fakta som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar inte bara om att det står 24/1 på bekräftelsen. Det handlar även om en hel del vad som sker bakom kulisserna.

* Tillgänglighet/uptime.

* Verklig prestanda.

* Servicenivå/åtgärdstid vid ev fel.

* Kapacitet mot resten av Internet.

* Graden av överbokning hos operatören.

Det är svåra saker att själv veta innan man provat en operatör.

Vad rekommenderas (inte)?

Vad gäller Glocalnet, Telia, BBB, tele2, Universal, Net at Once?

Kollar man på pricerunner verkar det vara ganska jämnt skägg i rencensionerna.

Kanske lite plus för Telia och minus för BBB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom marknaden är så konkurrensutsatt så blir frågan snarare hur hög kvalité och prestanda är du beredd att betala för?

Inget är gratis ;)

Jo den blev det....  ;)

Nu är det mest upp till varje kund att inte gå vilse bland det finstilta när man väljer, plus

att själv kunna förhandla med rätt argumentation när man sitter där med ett avtal .. 8)

BBB har jag fått till att sänka 2 gånger.

Sen vete tusan om man inte måste justera Flatrate definitionen så att en "toktankare" betalar mer !

Det blirintressant att se hur mobilkonkurrensen ev påverkar det här.... ???

Uploaden har man börjat justera lite men nätet skulle förmodligen braka ihop med några större

ändringar för den hastigheten om man inte införde flatrate gränser.

Intressant... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är svåra saker att själv veta innan man provat en operatör.

Vad rekommenderas (inte)?

Vad gäller Glocalnet, Telia, BBB, tele2, Universal, Net at Once?

Kollar man på pricerunner verkar det vara ganska jämnt skägg i rencensionerna.

Kanske lite plus för Telia och minus för BBB?

ADSL körs ju på Telias linor dvs koppartråden och sedan har vissa operatörer egen utrustning i Telestationerna, andra

köper rubb o stubb från Telia/Skanova.

http://bredband.compricer.se/

Ger bra jämförelser, överlag funkar nog ADSL mycket bra i Sverige pga våran höga standard på Telenätet (var så iaf).

Mycket av problemen beror ju på ormbosliknande problem hos abbonenter med sin utrustning inkl infekterade datorer.

Jag skulle inte välja typ Universal som enbart är en "förmedlare" av tjänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inga fakta utan bara vad jag har för mig nånstans i min skalle. :P Men jag har för mig att satellit har högre ping än trådbundet. Inga fakta som sagt.

Det finns en högre delay via satellit men det påverkar inte så mycket om man inte kör applikationer som är kinkiga när det gäller svarstider. Mao, nedladdning av filer, mail mm funkar bättre än vad gaming gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ADSL körs ju på Telias linor dvs koppartråden och sedan har vissa operatörer egen utrustning i Telestationerna, andra

köper rubb o stubb från Telia/Skanova.

Och det man skall fråga sig är vad som händer när trafiken lämnar stationen och går in i operatörens nät och vidare ut. Det är också en viktig faktor. Det finns operatörer som erbjuder mycket billig access men så har de knappt någon kapacitet eller peering ut mot Internet. Det blir som att åka Koenigsegg på Marstrand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ADSL körs ju på Telias linor dvs koppartråden och sedan har vissa operatörer egen utrustning i Telestationerna, andra

köper rubb o stubb från Telia/Skanova.

Och det man skall fråga sig är vad som händer när trafiken lämnar stationen och går in i operatörens nät och vidare ut. Det är också en viktig faktor. Det finns operatörer som erbjuder mycket billig access men så har de knappt någon kapacitet eller peering ut mot Internet. Det blir som att åka Koenigsegg på Marstrand.

Yup och måhända skulle de "riktiga" operatörerna förklara det här med peering och att man håller

en högre klass på sina tjänster (oftast).

Jag kan inte förstå att inte Telia gör mer reklam för sitt backbone... ???

Sen för debattens skulle som du inte behöver kommentera så är man ju i en "Last Battle" situation just nu

inkl nätfrågan för Telia.

http://www.idg.se/2.1085/1.140281

Hursomhelst är det mer intressant med framtida tjänster... :D

Gotlandsprojektet verkar vara en höjdare.

http://www.idg.se/2.1085/1.140572

Tyvärr då ett "Closed net" isf OpenNet...

http://www.opennet.se/

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yup och måhända skulle de "riktiga" operatörerna förklara det här med peering och att man håller

en högre klass på sina tjänster (oftast).

Jag kan inte förstå att inte Telia gör mer reklam för sitt backbone... ???

Bra fråga. En del utav de större företagskunderna är medvetna om Telias backbone (både det nationella och det globala). Men tyvärr verkar få privatkunder bry sig om just peeringfrågor och hur kapaciteten är utanför det egna nationella nätet. Enda undantaget är väl gamers som vet att t.ex Blizzard har sina burkar i Telias Europanät.

Sen för debattens skulle som du inte behöver kommentera så är man ju i en "Last Battle" situation just nu

inkl nätfrågan för Telia.

http://www.idg.se/2.1085/1.140281

Jag kan förstå att Telias konkurrenter vill kunna använda Telias utrustning och på så sätt slippa ta den investeringen själv. Det kan ge några användare större chans till att få bredband. Men det kan även slå åt andra hållet där Telia skrotar sina utbyggnadsplaner iom att det även betyder att deras konkurrenter har rätt till utrustningen som de sätter upp. Om jag var en liten operatör så skulle jag vänta tills Telia har investerat i den station där jag vill in. Först då skulle jag kräva tillgång till deras utrustning. Då har Telia säkert gjort en bedömning att det kan finnas ett tillräckligt kundunderlag. De har då även sett till att det finns tillräcklig kraft, kyla och kapacitet i stationen. Den investeringen slipper jag då ta ;) 

Hursomhelst är det mer intressant med framtida tjänster... :D

Gotlandsprojektet verkar vara en höjdare.

http://www.idg.se/2.1085/1.140572

Tyvärr då ett "Closed net" isf OpenNet...

http://www.opennet.se/

;)

Det finns alldeles får många Stadsnät som agerar som nya monopol.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra fråga. En del utav de större företagskunderna är medvetna om Telias backbone (både det nationella och det globala). Men tyvärr verkar få privatkunder bry sig om just peeringfrågor och hur kapaciteten är utanför det egna nationella nätet. Enda undantaget är väl gamers som vet att t.ex Blizzard har sina burkar i Telias Europanät.

Det finns alldeles får många Stadsnät som agerar som nya monopol.

Jag är för lat med riktiga quoteringar... ;)

Jo angående Backbone o peering så är det ju där man kan skilja på riktiga operatörer och de som

bara försöker tjäna pengar... Blizzard o ping är iaf alla gamers med på.

Sen angående stadsnät så visst har det väl varit så men det verkar ju som man insett att

tjänsterna ska vara "fria".

Hursomhelst så är det ju 100 Mbits linorna (oavsett fildelning)  som är framtiden och någon måste ju våga investera

som på Gotland.

På det stora hela så tror jag vi har det mycket bra i Sverige jämfört med andra länder. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...