Gå till innehåll

Har XP verkligen en kass brandvägg?


Nappe

Recommended Posts

Man hör ju ofta att brandväggen i XP ska vara så kass. MEN jag körde security test via Shields UP! och fick då detta underbara meddelande:

"All atempts to get ANY information from your computer have FAILED. (This is VERY uncommon for a Windows networking-based PC.) Relative to vulnerabilities from Windows networking, this computer appears to be VERY SECURE since it is NOT exposing ANY of its internal NetBIOS networking protocol over the Internet".

Vad säger ni experter, kan man lita på Steve Gibson och Shields Up! ?? (www.grc.com). F ö har jag ingen router eller annan brandvägg och kör AVG Free Edition antivirus.

Hälsn Jerry/Sundsvall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allting är relativt... ;)

Brandväggen är kass för användare som har dålig koll på vad han/hon

laddar ner alt klickar på.

Kör du Leak test från samma ställe så ser man det..

"Just so you know, WinXP's built-in firewall does not attempt to manage or restrict outbound connections at all. It appears to be a useful firewall for hiding the machine from the Internet (it has "stealth mode" unsolicited packet handling), but you will still need to use a good third-party personal firewall if you wish to manage and control outbound connections from your system."

http://www.grc.com/lt/leaktest.htm

Så en trojan "pladdrar" helt fritt med XPs brandvägg...dito Vistas.  Alla program pladdrar också fritt med sin "Mum".

"Bättre än ingenting"....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min Vista x64 kör jag enbart den inbygda brandväggen. Största anledningen till detta är att jag inte fann

någon gratis, bra och lättanvänd brandvägg till x64.

Detta fungerar ypperligt eftersom jag (som plun menar) inte släpper fan över tröskeln.

Jag vet vad jag släpper in och smiter något in så har jag antivirus och spyware kontroller aktiva.

Jag blev något allergisk mot dessa fräcka brandväggar som behövde hjälp titt som tätt för att avgöra

vad som fick komma in och ut ur datorn så jag fortsätter med inbyggda brandväggen. Funkar bra !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XP:s brandvägg är inte kass, det är bara det att den endast kontrollerar inkommande trafik och inte bryr sig om utgående, vilket på ett bra sätt stoppar attacker utifrån. Har du väl fått in något skit på datorn så finns det inget som hindrar att det sprutar spam eller skickas data till diverse servrar på internet. Det är precis samma sak i Vista om man inte gör avancerade inställningar för brandväggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...