Gå till innehåll

USB-mus och USB-tangentbord sölar uppstarten av Vista?


Recommended Posts

Har nyligen skaffat mig nytt tangentbord och mus av coolaste modell.

Tidigare har jag haft både tangentbord och mus i ps/2 portar, men med dessa nya tvingas jag att köra via usb då dessa illumineras under tangenterna. Det är Microsoft Racor Reclusa tangentbord och Microsoft Razor Habu mus.

Problemet är mest irriterande... när "setupskärmen" kommer upp stannar det till... det kan vara stilla med HP´s logga under 30-45 sekunder. Tidigare hann jag knappt se denna skärmen förrän Vista bootade upp. Har jag fel att anta att det har med mitt nya tangentbord och mus att göra?

Tacksam för svar.

Mange

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen specifik inställning i BIOS för USB mus och tangentbord. Kunde dock ändra ps/2 support från auto till enabled eller disabled... där fanns någon usb-inställning, men det verkade inte att ha med detta att göra. Dessuton stog det på auto...

Får kanske leva med detta?

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999

Har du kollat så att du verkligen har den senaste drivrutinen för Mus/tangent-bordet? Det är ju inte alltid man får med den senaste på CD-skivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yepp... de på skivan la jag inte ens in utan tankade hem de nyaste från Razor... de på skivan var inte avsedda för Vista, trots att det stog Certified For Vista på tangentbordet på förpackningen. Däremot låg det en stor orange lapp i förpackningen att man skulle plocka hem de senatse från hemsidan och INTE de på skivan... hehe, lite småkomiskt.

Nja... jag dör inte av detta. Misstänker att om jag letar så hittar jag säkert ett antal nyare BIOS-versioner till denna datorn, men då allt annat funkar kanon är det inget jag kommer att ge mig på.

Gällande mappningen av usb-enheter så finns det ju en del, men de har ju funnits hela tiden. Det var ju först efter att jag pluggade in mus och tngtbord som det stannade av. Har ett antal enheter genom min interna kortläsare och även en del på den anslutna skrivaren som har en Multifront med kortläsare och usb-portar...

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat så att du verkligen har den senaste drivrutinen för Mus/tangent-bordet? Det är ju inte alltid man får med den senaste på CD-skivan.

yassin_2999, i denna tidiga del av uppstarten så har inga drivrutiner ännu laddats.

Det som sker här styrs av BIOS-programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999

Har du kollat så att du verkligen har den senaste drivrutinen för Mus/tangent-bordet? Det är ju inte alltid man får med den senaste på CD-skivan.

yassin_299, i denna tidiga del av uppstarten så har inga drivrutiner ännu laddats.

Det som sker här styrs av BIOS-programmet.

Ok...tänkte om det skulle påverka ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat så att du verkligen har den senaste drivrutinen för Mus/tangent-bordet? Det är ju inte alltid man får med den senaste på CD-skivan.

yassin_299, i denna tidiga del av uppstarten så har inga drivrutiner ännu laddats.

Det som sker här styrs av BIOS-programmet.

Ok...tänkte om det skulle påverka ;)

Tänkte så först också, yassin_299.... drivrutinerna kommer ju i både Firmware och Program... men Waxinator har rätt... ingen av dessa spelar roll i ett så tidigt skede...

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett liknande problem med diverse USB-enheter, om jag t.ex. har mitt SanDisk 4 gb minne inkompplat så tar det längre tid att starta upp, (upp mot 20 sekunder kanske, då står det något i stil med "initiating usb driver"). Om jag dock har min usb minneskortsläsare i så vill den inte starta allas fastnar då på "Autodetekting USB mass storage". Hittar inte vart i bios jag ska ta bort denna skit, har stängt av att den ska boota från något annat än C disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hampe,

du har i BIOS en inställning där du väljer i vilken ordning dina bootbara enheter skall kollas/startas.

Antagligen har du följande ordning uppsatt:

1. Removable media

2. Diskette

3. CD

4. Harddisk

Se till att flytta/ta bort Removable media i boot-ordningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hampe,

du har i BIOS en inställning där du väljer i vilken ordning dina bootbara enheter skall kollas/startas.

Antagligen har du följande ordning uppsatt:

1. Removable media

2. Diskette

3. CD

4. Harddisk

Se till att flytta/ta bort Removable media i boot-ordningen.

Som sagt jag har avaktiverat ALLT UTOM C disken.

Listan ser ut något i den här stilen:

Hårdisk

DVD läsare

starta från övrigt medel ---> enable/disable

http://global.msi.com.tw/index.php?func=pr...amp;cat2_no=171 har detta kort med nyaste bios (2.4)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... konstigt. Stängde av min externa HD (drog ur sladden) och då funkar allt som det ska. Så problemet bestog inte i det nya tangentbordet och musen utan i min HD. Har väl bara inte tänkt på det hela innan... måste blivit uppmärksam när jag suttit och stirrat mig blind på skärmen så att allt funkade när de nya grejorna skulle lysa upp...

Problemet med externa hårddiskar har rapporterats i fler trådar men då gällande Western Digital. Kan nu bekräfta detta med min My Book 750 gb.

Läs mer här: http://www.alltomxp.se/forum/index.php?act...0;num_replies=2

Tack för all hjälp ändå!

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...