Gå till innehåll

Lång uppstart med extern WD HDD


Smokebury

Recommended Posts

Jag såg på startsidan att Stenis har problem med lång uppstart med extern WD hårddisk inkopplad på en vista-dator med SP1.

Jag har precis det problemet också men jag kör inte med SP1. Det är stor skillnad om jag har den externa hårddisken inkopplad eller inte vid uppstart.

Jag har en WD Mybook 250GB.

Någon annan som har samma problem med WD eller någon annan extern HDD?

Edit: Googlade lite och hittade flera med samma problem men ingen lösning. Verkar som det bara är WD diskar. På WD's support får man tydligen ingen som helst hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en WDElements external HD på 500 GB USB ansluten med on/off via datorn.

Om jag har nätsladden i för HD:n så tar det 10 sek länger tid för datorn att starta.

Detta med Windows XP Home.

Jag har märkt att om jag gör säker borttagning av maskinvara så kopplas WD HD:n ifrån.

Den lilla blå dioden i bakkanten på HD:n slocknar och HD:n kallnar.

/tomorrow

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999

För min del...

XP - någon sekund längre...knappt märkbart.

Vista utan SP1 - cirka 20 - 25 sekunder längre tid vid uppstart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att kolla så att det verkligen är windows som tar längre tid att boota, alltså inte bios som kan ta längre tid att boota med USB dikar, minnen osv. Så mät från att börjar windows startas, alltså efter bios skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en WD My Book USB som också vill igång vid uppstart av min Vista x64, om jag stänger av den när jag startar Vistan så har jag genast kapat ca 10-15 sek.

Det jag har märkt är att My book snurrar och snurrar vid uppstart ,precis som att min x64 letar efter ett till operativsystem på My book  ???.

Vilket fall som helst så brukar jag trycka på knappen på My book för att stänga av den vid uppstart, för att sedan trycka på knappen när vistan har bootat upp  ::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att kolla så att det verkligen är windows som tar längre tid att boota, alltså inte bios som kan ta längre tid att boota med USB dikar, minnen osv. Så mät från att börjar windows startas, alltså efter bios skärmen.

Bra Hampe, det kan vara värt att förtydliga. Mina egna mätningar baseras på tiden det tar att starta från det att jag trycker på Vista-alternativet i bootmenyn till det att skrivbordet visas (autoinloggning). Under inga omständigheter ska tiden det tar att komma förbi BIOS räknas med i "klockningen" :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag kan bekräfta att det tar längre tid med extern usb-disk. Har en WD 500 gig och datorn tar ca 20 sek längre att starta med den inkopplad.

Gjorde om kollen och det blev ingen skillnad om man gjorde mätningen efter start av bios.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag kan bekräfta att det tar längre tid med extern usb-disk. Har en WD 500 gig och datorn tar ca 20 sek längre att starta med den inkopplad.

Gjorde om kollen och det blev ingen skillnad om man gjorde mätningen efter start av bios.

Då ska du ta och avaktivera möjligheten för datorn att starta från USB. Detta ändrar du i BIOS under uppstartsalternativ eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte på en till sak.

WD diskar stänger av sig med datorn och måste då varva upp när datorn startar och vill läsa från den. Många andra externa diskar är igång mer eller mindre hela tiden och måste då inte sätta på och varva upp när datorn startar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte på en till sak.

WD diskar stänger av sig med datorn och måste då varva upp när datorn startar och vill läsa från den. Många andra externa diskar är igång mer eller mindre hela tiden och måste då inte sätta på och varva upp när datorn startar.

Intressant teori som jag ska titta närmare på! Min WD-disk verkar dock aldrig stänga av sig, och även om det var så så förklarar det inte varför Vista måste vänta på denna disk under uppstart. Däremot så om datorn är på så går diskarna ner i strömsparläge och när jag sedan aktivt går in på dessa via exempelvis Utforskaren så blir det en fördröjning på ungefär 5 sekunder när man dessutom tydligt hör hur disken snurrar igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg på startsidan att Stenis har problem med lång uppstart med extern WD hårddisk inkopplad på en vista-dator med SP1.

Jag har precis det problemet också men jag kör inte med SP1. Det är stor skillnad om jag har den externa hårddisken inkopplad eller inte vid uppstart.

Jag har en WD Mybook 250GB.

Någon annan som har samma problem med WD eller någon annan extern HDD?

Edit: Googlade lite och hittade flera med samma problem men ingen lösning. Verkar som det bara är WD diskar. På WD's support får man tydligen ingen som helst hjälp.

Jag har liknande problem, köpte en hd WD, 500 Gb, funkade direkt på gamla XP, men nya PC+Vista icke. Rapporterar att drivrutiner är okej. Enheten syns "F:" etc, men det är väldigt segt, omöjligt att skriva tiil hd:n. "Vill du formattera..."

Köpte den på MediaMarkt, men de vägrar ta tillbaka paket som öppnats. Risigt. Andra tar returer på öppet köp.

Likande med USB-minnen. Om jag tar en fil i taget kan det gå, men tio på en gång hänger sig...

Är det för många USB-inkopplade? (Ca 3-4)

Är Vista buggig.....?

Mvh

Valter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon annan som har samma problem med WD eller någon annan extern HDD?

Som kuriosa kan nämnas att samma problem finns under Mac OS X 10.0-10.4 (inte den nya 10.5 "Leopard"), och där oavsett fabrikat på disken. Däremot gäller det bara externa usb-hårdiskar. Andra usb-enheter (skrivare, bildläsare, eller vad man nu har) orsakar inte problemet, och inte heller gör externa firewire-diskar det, oavsett fabrikat.

Jag har en Western Digital My Book PRO 1T 320GB med trippla gränssnitt (både usb och firewire 400/800). Den kör jag dagligen under Windows Vista Ultimate "SP0", och har märkt att om jag uttnyttjar usb-gränsnittet så blir Vista periodvis märkbart segare - använder jag istället diskens firewire-gränsnitt så rullar allt på som förväntat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Jag såg på startsidan att Stenis har problem med lång uppstart med extern WD hårddisk inkopplad på en vista-dator med SP1.

Jag har precis det problemet också men jag kör inte med SP1. Det är stor skillnad om jag har den externa hårddisken inkopplad eller inte vid uppstart.

Jag har en WD Mybook 250GB.

Någon annan som har samma problem med WD eller någon annan extern HDD?

Edit: Googlade lite och hittade flera med samma problem men ingen lösning. Verkar som det bara är WD diskar. På WD's support får man tydligen ingen som helst hjälp.

Har haft en likadan under XP och ofta var jag tvungen att dra ur sladden för att det inte skulle ta evigheter att starta XP. Varför, fattar jag inte men med andra diskar har jag inte uppmärksammat några problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...