Gå till innehåll

Jag har radioljud i datorhögtalarna


linnet

Recommended Posts

hej , undrar om det är någon annan som varit med om att man hör radio ljud över datahögtalarna .

datorn en dell 5150 dimension med 5.1 kort högtalare logitech 5.1 surroundssystem ? detta är skitkonstigt

det är utländsk radio som hörs och bara när man har ljudet på det lägsta. kan det va en rumänsk 

8) datahacker som tagit sig in!!! Vad tror ni?

Jag har norton 360 och allt är uppdaterat. mvh linnet. :P

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en stark radiosändare i närheten så tas detta upp via högtalarsladdarna (och högtalarspolarna).

Den högfrekventa radiosignalen går sedan in bakvägen genom förstärkarkretsarna och detekteras /filtreras

för att sedan som vanligt ljud åter förstärkas ut till högtalarna.

Prova att linda ihop sladdarna med högtalarna alldeledes bredvid PC'n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en vanlig skitstereo med cd etc som kopplats till ljudkortet på datorn.

När den är igång, så att man använder aux för datorljudet fungerar allt som det ska men om man har den i standby-läge dvs strömsladden i kontakten men ej igång, då kommer "radioljuden" när datorn är igång, inte när den är avstängd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det vanligaste är att högtalarsladdarna fungerar som antenn och leder radiovågorna in i förstärkaren där de detekteras och förstärks. Genom att radiovågorna kommer in bakvägen, så är ljudstyrkan oftast oberoende på volymkontrolen.

Har din "skitstereo" separata eller inbyggda högtalare?

Vanliga datorhögtalare har ju oftast förstärkaren inbyggd i den ena högtalaren, då är det sannolikt sladdarna mellan PC och förstärkare/högtalare som fungerar som antenn.

Knepet är att stoppa radiovågorna att komma in i förstärkaren. Det krävs en halvledare (transistor eller IC-krets) för att radioljudet skall höras, en ensam högtalare kan inte återge radioljudet. (Möjligen om man bor mitt under Hörbys kortvågsantenn! Finns Hörby radio kvar...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De är separata, två diskant/mellan och en baslåda med förstärkare. De tre ansluts till "radiodelen" med separata kontakter.

OK, jag misstänker att det är från diskant/mellanhögtalarna som radioljudet kommer, radioljudet kan väl knappast passera basfiltret i centerbasen!?

Gissar att du har ett par meter högtalarkabel mellan mellan/diskanthögtalarna och förstärkaren. Som jag skrev tidigare så gäller då att stoppa radiovågorna att komma in i förstärkaren via högt.kablarna. Det enklaste brukar vara att linda upp högtalarkablarna på var sin ferritstav. Jag har sådana i källaren, hittade dem på elektronikskroten.

Man kan även modifiera förstärkaren, men det kräver elektronikkunskaper, schema, lödpenna mm.

Sökte lite på "RFI speaker" (Radio frequence inteference) och hittade bl a detta:

http://www.stevelarkins.freeuk.com/computer_interference.htm

Här används ferritringar, lite enklare med stavar.

Att en förstärkare för talfrekvenser, 30 - 20000 Hz, kan detektera och "spela upp" radioljud beror på att den är ofullständigt konstruerad. Tillverkaren sparar några kronor på att utesluta dessa komponenter och gånger kanske 100.000 apparater så blir det stora pengar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har samma problem, och det uppstod efter att jag satt in ett TV-kort som är kopplat till kabel-nätet.

Låter som förr när man hörde ryska radion överallt, i gitarrförstärkare, stereo m.m.

Hos mig kommer det och går, förmodligen pga vädret.

Hände aldrig innan jag satte in TV-kortet.

Mvh

Uhuru

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är problemet ? :)

Sen jag införskaffade mitt Creative 2.1-system har jag också upplevt att man kan lyssna på radio i en av högtalarna, den av dem som är mer avancerad där man ställer in volymen t.ex. Jättekul :D

Det händer kanske en gång i veckan att man för nån minut kan höra lite mummel och och man trycker upp örat mot magneten så kan man urskilja enskilda ord :o

Jag tror det kan vara ryska alt. ukrainska eller liknande, vad tror ni ? Kanske någon kan spela in och lägga upp ljudupptagningen här i tråden sen ? ::)

Jag gör det om jag får möjlighet så kan vi starta en liten utredning ;D

Jag har märkt ett återkommande mönster och det är att det oftast är speciella väderförhållanden när det ljuder och att det mycket sällan är musik som spelas.

Jag fattar inte varför någon skulle vilja avskärma sin utrustning från hederlig analogradio ???

It's in the air 8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ganska intressant detta... Min bror har samma problem och min käre farfar berättade att om man satte ett glas på en diskbänk med en kniv över... Exakt i rätt läge så kunde du också få in radio kanaler.. Ganska tufft  ;D ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du hör 'kan' vara en amatörradio... så tryck örat närmare och kolla vad grannen har att säga  :D

Nja, beroende på vad du menar med amatörradio! Sändarmatörer kör nästan uteslutande SSB och det låter som ett gurgel i högtalaren. Om grannen kör PR-radio på 27 MHz så är det sannolikt AM och det kan höras i en högtalare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...