Gå till innehåll

[LÖST] Bör två RAM-minnen helst vara av samma storlek då man har två platser?


Recommended Posts

Hej!

Har två platser och ett RAM-minne på 512MB. Skall uppgradera till 1 GB eller 2GB.

Bör man då helst ha två minnen av samma storlek och typ (ex. 2x512MB - 2x1GB).

Går det möjligen lika bra med olika storlek (ex. 512MB+1GB - 512MB+2GB).

Jag har fått lite olika uppgifter. Någon sade att det allra bästa alternativet är bara ett minne.  "Ta bort det minne du har och sätt dit ett nytt på 1GB eller 2GB. Motiveringen skulle vara något om att "man skall ha så få minnen som möjligt i datorn för varje minne belastar minneschippen på moderkortet och sänker högsta möjliga minneshastighet......"

Det sista ligger långt över min kunskapsnivå!!

Med vänlig hälsning,

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har två platser och ett RAM-minne på 512MB. Skall uppgradera till 1 GB eller 2GB.

Kontrollera först att moderkortet godkänner 2GB moduler (det borde inte vara något problem).

Köp sedan ett 2GB minne och sätt det i första slottet (hållaren närmast processorn).

Om nuvarande minne är av samma klockning/prestanda så låt det andra 512MB sitta kvar.

Bör man då helst ha två minnen av samma storlek och typ

Prestandan(DSP) ställs efter det sämsta av dem.

Optimal prestanda fås när två sammanparade(matched) minne monteras in.

Men nyliga tester visar att skillnaden mellan en eller ett par är så lite som 1-3%.

belastar minneschippen på moderkortet och sänker högsta möjliga minneshastighet

Nog menar du väl tvärt om...? Bättre om du har två vägar att hämta data ifrån i stället för en enda...!

Att belasta styrkretsarna för minnet på moderkortet är väl anledningen till att de sattes dit !?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej waxinator och hemskt mycket tack för ditt svar.

Alltid bra att få svar från någon som kan ämnet!!

Har nu nog fått veta det jag ville veta. Det går alltså bra att ha två minneskort även om storleken inte är densamma. Man bör enligt ditt svar sätta det största i hållaren närmast processorn.

Det betyder då alltså att om jag sätter in ett nytt kort på 1GB och behåller mitt gamla kort på 512MB får jag ett RAM-minne på cirka 1,5GB?? Om det stämmer blir det nog antagligen så. 1,5GB räcker nog nu för mina behov.

Det sista om minneschip och minneshastighet kan jag nog inte kommentera. Ligger som jag skrev över min kunskapsnivå. Jag bara skrev ner vad min vän sade. Ingen tvekan att du vet mera om detta än han.

Om du då bara ville svara på frågan: Om jag sätter in ett nytt kort på 1GB och behåller mitt gamla på 512 blir då mitt RAM-minne cirka 1,5GB.

Vänliga hälsningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp sedan ett 2GB minne och sätt det i första slottet (hållaren närmast processorn).

Du brukar rekommendera största minnet i första sloten.

Jag läste om jag kunde hitta info om detta i mitt moderkorts manual men lyckades inte.

Det stämmer dock säkert, vet du anledningen, eller var mer info att läsa finns?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Silverbird,

Ja det blir 1,5GB (1536MB)

Zap,

Det är en gammal lära från långt tillbaka. Man eftersträvar att få största oavbrutna adressområdet först.

Jag vet inte hur viktigt det är med dagens kretslösningar. Många moderkorts manualer kräver dock att

första minnesslottet används, även om man skulle kunna tycka att det inte spelade någon roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

waxinator!

Än en gång tack!

Då har jag av dig fått veta allt jag ville veta!

Bra med forum när man i sin omgivning inte har någon som kan ge exakta besked!!

Bara att sätta igång. Har ingen större vana men förhoppningsvis ska det gå!

Med vänlig hälsning,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...