eldeorn Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 Jag har upptäckt ett konstigt fel i min Vista Ultimate. Min C: (partition) är 40GB stor, och med en ren installation av Vista så visar utforskaren att jag har 23GB utrymme kvar på C:. Om jag däremot markerar alla filer inklusiver dolda och väljer egenskaper på dem, så säger den att det tar 9 GB totalt, inte 17 GB. Någon annan som känner till detta problemet och hur man löser det ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 Vissa mappar i Vista kräver att du via UAC (Kontroll av användarkonto) låter ditt användarkonto komma in i dessa mappar. När du markerar alla mappar på systemet, trots att du väljer att visa alla dolda mappar och operatvisystemfiler, så är antagligen storleken felaktig. Detta beror på att filerna i de "skyddade" mapparna inte räknas med. Det ska finnas ett bra program som exakt listar alla mappstorlekar så att man ser exakt vart diskutrymmet tar vägen men jag minns banne mig inte vad programmet heter just nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 Programmet heter TreeSize Pro. http://www.jam-software.com/treesize/index.shtml (Utvärderings license). När du kör programmet (högerklickar på C: och väljer TreeSize) så markeras låsta och skyddade foldrar med gult "!" och storleken anges till 0GB. Dessa är intressanta. Välj att visa resultat i form av grafiska stolpar för bästa överblick. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eldeorn Posted January 21, 2008 Author Share Posted January 21, 2008 Tack för era svar. Jag ska prova det programmet så får vi se vad det säger. En sak som dock är misstänkt är att min Norton Ghost-backup på hela C: blir bara 3.5 GB (!). jag har en känsla av att Vista på något sätt låser en del av hårddisken utan att tala om det för oss dödliga : Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted January 21, 2008 Share Posted January 21, 2008 Hummm... 3,5GB för hela C-disken... minikravet är ju 9GB. Men om du har 4GB minne så backas inte 8GB (4GB Hibernate, 4GB växlingsfil). Efter lite uppdateringar så har min Windows katalog vuxit till 18.3GB (bara winsxs är på 11,4GB och Program(x86) är 6GB) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eldeorn Posted January 21, 2008 Author Share Posted January 21, 2008 Hummm... 3,5GB för hela C-disken... minikravet är ju 9GB. Det är med komprimering förstås. Det glömde jag nämna. Angående hibernate-minne.. hm. Jag råkar faktiskt ha just 4GB RAM, och slår man ihop det med en förallokerad växlingsfil så trallar den nog upp till 17 GB ändå. Det kan förklara allt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts