Gå till innehåll

Hur slår jag ihop två diskar till en i Vista?


mathie1

Recommended Posts

Bara undra ... förr kunde man slå ihop flera fysiska diskar och visa dem som en enhetsbetäckning ... går detta i vista ?? Har aldrig provat vare sig innan eller nu ... men jag skulle vilja om det funkar, har för mig nånstans i balhuvet att det inte är säkert heller, att data kan gå förlorat ... stämmer detta ?! annars ... hur gör man ??

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Ämnet flyttat av stenis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innehållet på disken som läggs till är oskadat om knytningen upphör.

Prova gärna själv genom att först ta bort enhetsbeteckningen, sedan lägga till NTFS-länkning

till en ny katalog på C-disken. Du ser att du fått en 'genväg' på C-disken.

Placera lite data på extradisken och ta sedan bort knytningen igen. Lägg till en vanlig bokstav

och testa innehållet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men ... jag får ingen mer nytta av disken så att säga .. mappen innehåller tex 200 gb ... det e väll inte så att den totalt kapaciteten på partitonen ökar med x antal gb beroende på hur stor jag "mappar upp" ???? utan dom gb'ena är väll låsta till mappen lixom ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är riktigt uppfattat, till den mappen och dess underliggande mappar.

Enda anledningen är att du har allt på C-disken i stället för på C & D -diskarna.

T.ex att du skapar foldern C:Games och lägger alla spel där...

Men det är egentligen enbart i Linux/Unix där man knyter in diskar i katalogstrukturerna ( /.. )

Där är det mer befogat och ett lätt sätt att utöka katalogträdet med mer utrymme.

Alla andra type av sammanslagning av diskar ger större nackdelar i samband med att en

disk falerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man gå andra vägen och dela en befintlig hårddisk på något enkelt sätt också?

Ja, det kallas partitionering av disken.

När du första gången skall använda en disk så bestämmer du hur stora bitar/partitioner den skall delas i.

Normalt kanske man tar hela ytan som en disk och formaterar den. Men andra väljer att stycka upp

disken till en 40GB bit för systemdisken(C:) och resterande del till datadisken(D:).

Detta kan skötas via Diskhanteringen i Windows eller via program som t.ex. Norton Partition Manager.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man gå andra vägen och dela en befintlig hårddisk på något enkelt sätt också?

Ja, det kallas partitionering av disken.

När du första gången skall använda en disk så bestämmer du hur stora bitar/partitioner den skall delas i.

Normalt kanske man tar hela ytan som en disk och formaterar den. Men andra väljer att stycka upp

disken till en 40GB bit för systemdisken(C:) och resterande del till datadisken(D:).

Detta kan skötas via Diskhanteringen i Windows eller via program som t.ex. Norton Partition Manager.

Joo jag är med på det. Nu fick jag min dator förinstallerad och skulle vilja slippa radera allt på hårddisken utan kanske partitionera den nu i efterhand. Går det göra bara med windowsverktygen eller behöver man externa program? Och hur gör man i så fall?  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta fram Diskhanteringen i Vista (högerklicka Dator välj Hantera) och markera disken.

Högerklicka och "Krymp volym..." så får vi se hur mycket som Vista lyckas frigöra. (Brukar vara dåligt).

Man kan ångra efter genom att välja "Utöka volym...".

Se till att inte krympa bort för mycket så att system partitionen blir full medsamma...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm nu har jag krympt C: och jag fick 45 Gb ledigt nu i "Ej allokerat utrymme". Då högerklickar jag där och väljer Ny enkel volym. Men den säger hela tiden att det inte finns tillräckligt med utrymme för att skapa den nya volymen som D... Även när jag provar på typ 10Gb... vilket ä rlångt under det fria allokerade utrymmet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar inte fungera. Hur liten jag än försöker göra den så säger den att det inte finns tillräckligt med diskutrymme!  ??? har 26 GB använt på C: just nu och över 50 ledigt så. där kan ju inte problemet sitta heller.

Jag har en RECOVERY disk som är förskapad av dell. Jag är inte säke rpå hur den används men den är 10 Gb. Kan jag utöka denna och använda den till lite annat eller förstör det recovery möjligheterna då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HP försöker alltid styra upp 'sina' PC så jag vet inte. ???

Du kanske skall återställa disken och sätta in ytterligare en disk istället  :-

EDIT:

Lite extra läsning... Vista boot är lite känslig tydligen...

http://vistarewired.com/2007/02/16/how-to-...n-windows-vista

http://vistarewired.com/2007/04/07/how-to-...nt-doesnt-work/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm men det skulle räcka om jag bara kunde utnyttja den extra partiotion som finns redan för Recovery... Bara jag kan försäkra mig om att det inte förstör recovery möjligheterna för mig. Men logiskt borde det väl inte spela någon roll alls om det ligger någon eller några extra mappar i recovery volymen...  :-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm det. Den går inte ens utöka! Ibland blir man glad av alla dessa finesser!  >:(

Då får jag försöka forska varför den inte tycker att det finns utrymme för en till volym. I och för sig så har jag redan 4 volymer. En liten på några 100 Mb som verkar användas på något vis. Sen två hårddiskpartitioner och sen en annan på 2,5 Gb som också verkar användas av Vista på nåt vis.

Kanske kan det vara nåt sånt som spökar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att de två mindre partiotionerna behövs till nånting i vista. Annars hade dom väl knappast varit där. Men varför i tusan kan jag inte förstora Recovery disken som är satt till 10 Gb...  ??? Det går inte klicka Utöka volym..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...