kjell-ake Posted January 21, 2008 Share Posted January 21, 2008 Hej! Ny dag nya problem... Jag har en HP Pavilion dv 9099ea sedan maj 06. Nu helt plötsligt går fläkten igång omedelbart vid uppstart och sedan slutar den inte att gå. Har dammat av där det går men allt är ju inkapslat. Scannat med AVG + lite andra program men inget där. Inga andra program än tidigare insallerat. Några förslag? med vänlig hälsning Kjell-Åke Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken Ämnet flyttat av stenis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.LeNo Posted January 21, 2008 Share Posted January 21, 2008 Provat att sätta en bock i "Automatic fan speed" i SpeedFan??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Naturguiden Posted January 21, 2008 Share Posted January 21, 2008 Mår min fläkt bra eller se bild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjell-ake Posted January 21, 2008 Author Share Posted January 21, 2008 Hej! Testar! Exakt vad styr denna fuktion? Med vänlig hälsning Kjell-Åke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted January 21, 2008 Share Posted January 21, 2008 Din CPU verkar vara ovanligt varm ! I min Ferrari ökar fläkten först vid 38 grader så den hörs mycket sällan. Om det inte är så att processorn går för fullt hela tiden (Aktivitetshanteraren - Prestanda) så har du en igensatt kylare (damma). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjell-ake Posted January 21, 2008 Author Share Posted January 21, 2008 Hej! Se bifogad "dump". Inga program igång. Har dammat och kört med dammsugaren + blåst in "luft på burk". Efter sista åtgärden sjönk temperaturen till 42! Tyst och fint! Sedan går temperaturen sakta upp, fläkten går igång på 47 grader och går sedan i en halv timme. Just nu är tempen 45... Inga program igång under tiden temperaturen steg utan bara surf + e-postkoll. Skärmdump är tagen med fläkten igång. Just nu är den tyst och cpu ligger på under 10%. Några förslag? Med vänlig hälsning Kjell-Åke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjell-ake Posted January 21, 2008 Author Share Posted January 21, 2008 Glömde "dumpen..." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted January 21, 2008 Share Posted January 21, 2008 Glömde "dumpen..." Du har på bilden haft 50% CPU aktiviteter senaste tiden (minuten). Den borde ligga på 1-7%. Öppna fliken Processer och sortera kollumnen CPU så du får största förbrukaren upptill. Vilken process ligger oftast på topp ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjell-ake Posted January 21, 2008 Author Share Posted January 21, 2008 Hej! Ska kolla upp detta och återkommer imorgon. Är som vanligt tacksam för visat intresse! Med vänlig hälsning Kjell-Åke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vajlent Posted January 21, 2008 Share Posted January 21, 2008 Tror inte heller min fläkt mår "piggelino" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjell-ake Posted January 21, 2008 Author Share Posted January 21, 2008 Hej! Kan det vara Nero scout som är boven? Kollade processerna när fläkten var igång och det var tydligen ovanstående program som startade. hur stänger jag av? Använder Nero 8. Med vänlig hälsning Kjell-Åke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted January 21, 2008 Share Posted January 21, 2008 Ja det är Nero Scout (NMIndexStoreSvr) som håller på och indexerar diskens mediafiler... Många andra har samma problem med högt CPU utnyttjande på grund av detta program. http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=910245 http://www.help2go.com/Tutorials/Software_..._in_Nero_7.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest yassin_2999 Posted January 22, 2008 Share Posted January 22, 2008 Tack för tipset...har inte haft problem med ökad processer men det är en onödig grej anser jag. I länken så anger de att i NERO 8 så är det lättare att avaktivera indexeringen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Naturguiden Posted January 22, 2008 Share Posted January 22, 2008 Vart i nero 8 gör man detta söker men ljus och lykta efter detta men finner det inte Tittade i min aktivitetshanterare Systemets vänteprocess mellan 80-90 i CPU hela tiden, kan man bli av med den på något vis?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Naturguiden Posted January 22, 2008 Share Posted January 22, 2008 Hej!Kan det vara Nero scout som är boven? Kollade processerna när fläkten var igång och det var tydligen ovanstående program som startade. hur stänger jag av? Använder Nero 8. Med vänlig hälsning Kjell-Åke Hej Kjell-Åke Var till en kompis som trodde sin dator hade fått frispel för datorn gick som en lus med mera... 1. Körde CCleaner 2. Kollade till Akrivitetshanteraren, och där var problemet NERO. det visade sig att installationen av nero inte var ordentlig så den stod bara och tuggade , jag tog bort nero och installerade Ashampoo CD/DVD burner och datorn fick ny fart och blev tystare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted January 22, 2008 Share Posted January 22, 2008 Systemets vänteprocess mellan 80-90 i CPU hela tiden, kan man bli av med den på något vis?? "Systemets vänteprocess" visar hur mycket CPU kraft som finns kvar att använda ! Den processen kör alltså när ingen annan vill ha processorkraften. Egentligen borde en sådan idel/tomgångs -process inte visas för allmänheten eftersom den lurar folk att tro att något gör åt deras datorkraft. När du skriver att processen gör åt 80-90% så betyder detta alltså att 10-20% används av program. Du vet att processorn snurrar med t.ex. 2.2GHz. Detta gör den oavsett du kör ett program eller ej. När du alltså monitorerar dessa 2.2GHz så blir summan av alla processers körtid alltid 100%. Använd fliken Prestanda för att se hur många procent som används på riktigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest yassin_2999 Posted January 22, 2008 Share Posted January 22, 2008 Vart i nero 8 gör man detta söker men ljus och lykta efter detta men finner det inteTittade i min aktivitetshanterare Systemets vänteprocess mellan 80-90 i CPU hela tiden, kan man bli av med den på något vis?? Klicka på länken: http://www.help2go.com/Tutorials/Software_..._in_Nero_8.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Naturguiden Posted January 22, 2008 Share Posted January 22, 2008 tack för dom svaren Skickar med en dump på processhanteraren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zap Posted January 22, 2008 Share Posted January 22, 2008 Fliken Processer är bättre att skärmdumpa och glöm inte att få med alla som finns i listan eller sortera den på kolumnen CPU och titta längst upp som tidigare nämnts. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted January 22, 2008 Share Posted January 22, 2008 tack för dom svarenSkickar med en dump på processhanteraren Som du ser är det alltså ganska lungt i din processor... (när du slipper se systemets vänteprocess ) Däremot ser du att minnet används till 75% (av 1024MB). Du har alltså nytta av 2048MB till http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechS...2Fc00914946.pdf http://bizsupport.austin.hp.com/bc/docs/su...9/c01039189.pdf Memory ● Two SODIMM slots, both customeraccessible/upgradable (memory slot under the keyboard must be populated first) ● DDRII PC2-5300 (667-MHz) ● Supports dual-channel memory Supports the following configurations: ● 4096 MB total system memory (2048 MB × 2, dual-channel) ● 2048 MB total system memory (2048 MB × 1) ● 2048 MB total system memory (1024 MB × 2, dual-channel) ● 1024 MB total system memory ( 512 MB × 2, dual-channel) ● 1024 MB total system memory (1024 MB × 1) ● 512 MB total system memory ( 512 MB × 1) http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325699 2048 MB för 495:- ● 2560 MB total system memory (2048 MB × 1 + 512 MB × 1) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Naturguiden Posted January 22, 2008 Share Posted January 22, 2008 OK tack för detta Skall se om jag skall köpa detta eller inte, den är på G till försäljning Om det inte går igenom så köper jag minnet direkt Som det är nu är det ett minne under tangentordet och ett under datorn och som jag förstår det är det minnet under tangentbordet som skall bytas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted January 22, 2008 Share Posted January 22, 2008 Som det är nu är det ett minne under tangentordet och ett under datorn och som jag förstår det är det minnet under tangentbordet som skall bytas Om du förstår det rätt så måste ett minne sitta under tangentbordet men måste inte sitta undertill. Har du ett litet minne under tangentbordet så kan du utöka minnet med ett större undertill. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Naturguiden Posted January 22, 2008 Share Posted January 22, 2008 Jag har två likadana minnen över och under Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjell-ake Posted January 22, 2008 Author Share Posted January 22, 2008 Hej! För min del verkade det som om det var Nero som ställde till det. Återkommer säkert med ny frågor... Med tysta hälsningar Kjell-Åke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest yassin_2999 Posted January 22, 2008 Share Posted January 22, 2008 Jag installerade Nero 8 för ett tag sen och såg att det var på exakt samma sätt som i 7:an...det var bara att se till att Nero Scout inte var aktiverad, dvs när man dubbelklickar på Den här dator så ska inte inte finns Nero Scout vid ANNAT gruppen. Annars är det bara att högerklicka och välja Options -> avaktivera Nero Scout. Det tog rätt länge att installera Nero 8. Det är väl en grej dom måste jobba med. Åter till ämnet: efter installation av Nero 8 och avaktivering av Nero Scout så gick processerna i Vistan ner till norm-läge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts