Gå till innehåll

Uppkoppling väck efter uppdatering


krellus

Recommended Posts

Hej

Jag har uppdaterat från Win98 till XP på min gamla PC men kan nu inte koppla upp mig mot internet.

Har HP Pavilion 8535, PIII, 550 Mhz, 128MB RAM(snart mer).

När jag försöker koppla upp mig tar det lång tid och det står "Öppnar Port" etc men till slut får jag upp felmeddelande att det inte går.

Är mitt interna modem ej kompatibelt?

Har försökt tanka ner nya drivisar utan någon skillnad.

Enligt specen har jag ett Rockwell V.90 K56 men enligt XPn har jag ett Vectra Win Modem.

Jag gjorde en feltest och hör ett "klick" från modemet men när jag försöker ringa upp hör jag ingenting.

En annan sak är att den hänger på COM3 men när jag kollar Kontrollpanelen/portar så listar den ej denna port.

Avinstallerar jag detta modem och försöker installera ett annat så kan jag ej välja COM3 alls.

Något förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det här är en klassiker!

Du skriver inte om det är ett internt eller externt modem, men om jag inte gissar helt fel är det internt modem. XP tycker om att lägga dom på com3 o bråka med dom. Jag kan till 90& säga att det är drivrutiner som bråkar för dig. Förmodligen har du ett vectra win modem som xp säger, men chippet ombord är från rockwell. Lösningen tror jag är att du får tvinga dit egna rutiner. Testa att köra på standard drivrutinerna som XP har inbyggt. Det finns en hel hög så det gäller att ha lite tålamod. Du får helt enkelt prova dig fram. Välj standardmodem när du väljer att lägga till ny maskin vara o gå från början i listan av modeller.

Anledningen till att det är sånt snurr med interna modem är antagligen att tillverkare kursade hej villt, eller köptes upp. Vilket innebar att det blev en salig soppa o ingen ordning på vilka chip som sitter på vilka kort. Kortet rapporterar att det är en viss typ av modem, chippet ombord rapporterar sitt namn. Kruxet är då om vi tar rockwell som exempel, så sitter det rockwell chipp i en massa olika tillverkares produkter. Klart logiskt att det tillslut blir vårdslöst jobbigt för xp att hålla ordning på hur det ska koppla o styra uppringningen. Det är min teori efter många många många många bråk med både interna o externa modem från den glada bbs tiden. Tro mig, när du kan höra skillnad på olika modemhastigheter, komprimeringar o handskakningar så har det gått för långt!! :s

/zerd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 år senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...