Guest fjamsetramsa Posted January 23, 2008 Share Posted January 23, 2008 Hur mkt snabbare är det egentligen att köra 2 raptor diskar i raid 0 vs singeldisk?? Jag upplever det som att båda diskarna jobbar på ordentligt hela tiden...det borde dom väl inte? Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken Ämnet flyttat av stenis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted January 23, 2008 Share Posted January 23, 2008 Att diskarna arbetar "hela tiden" beror troligen till största delen på windows filindexering.... en lokal tjänst som mycket få användare har någon större användning av. Så om du inte använder "Sök" väldigt ofta, så föreslår jag att du stänger av den tjänsten. Resulatet blir allmänt förbättrad prestanda och betydligt lägre diskaktivitet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest fjamsetramsa Posted January 23, 2008 Share Posted January 23, 2008 kryssa av rutan indexera den här disken i egenskaper?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zap Posted January 23, 2008 Share Posted January 23, 2008 Det beror på vilken hårdvara du kör på. Tex RAID kort eller intel chip. Vilka diskar du använder. Vad du gör spelar också roll. För normal användning tjänar man ofta bara några få procent. Här finns lite tester http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2974&p=1 http://techreport.com/articles.x/9124 Med SSD diskar kan man tjäna mer på RAID0 http://www.nextlevelhardware.com/storage/battleship/ Att diskarna jobbar hela tiden beror som e-son skrev inte på RAID0 (varken om du har det eller inte). Vistas filindexering tycker om att få fart på diskarna. Ja, kryssa bort den rutan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
taz Posted January 29, 2008 Share Posted January 29, 2008 Hoppas jag kan Låna tråd med frågan : vad är vittsen men INDEXERING , om den är ibockad default i windows. Jobar diskarna som används Ofta tex, snabbare med denna Ivald? Nyfiken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted January 29, 2008 Share Posted January 29, 2008 Hoppas jag kan Låna tråd med frågan :vad är vittsen men INDEXERING , om den är ibockad default i windows. Jobar diskarna som används Ofta tex, snabbare med denna Ivald? Nyfiken... Nej, diskarna arbetar inte fortare. Det är bara windows inbyggda sökfunktion som blir snabbare. D.v.s. om du söker en viss fil via "Sök", så hittar windows filen lite fortare än om indexeringen är avstängd. Så återigen,... om du inte använder "Sök" väldigt ofta, så kan du stänga av indexeringen.... du tjänar lite prestanda på det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
taz Posted January 29, 2008 Share Posted January 29, 2008 ok. Bara å testa, kul att lära sig små knep som ger lite resultat. :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts