Gå till innehåll

Leta foton från gammal installation i ny installation??


ron

Recommended Posts

Hittade ingen lämplig rubrik, hoppas ni vet vad jag menar iaf. :)

Nu har jag satt mig själv lite på pottan. En bekant har en dator där windows slutat att fungera, på datorn finns digitalbilder som var/är oersättliga. De hade heller inte gjort backup av bilderna för 2007 och datorn dog i slutet på december -07

Missuppfattningarna var uppenbara efter att jag lagt in windows. Jag visste inte att bliderna var så viktiga och trodde han ville ha igång datorn så snabbt som möjligt. Jag testade att starta från XP (cd) och där fanns inte alternativet att reparera befintlig installation, vilket brukar dyka upp i sista skedet innan man väljer att installera windows. Där kom bara om jag ville installera windows (som det ser ut när man gör en nyinstallation).

Så jag installerade utan att formatera och behöll befintligt filsystem (ntfs).

Jag kopplade även hårddisken som extradisk i min dator, då tjatade windows bara om att jag skulle formatera disken.

Finns det någon möjlighet att rädda bilderna från gamla installationen? "Väljer" hårddisken att installera nytt på samma ställe på disken som det gamla windows låg? D.v.s. att man på de "ytor" som finns kvar rädda ev. info/bilder därifrån?

Inget förutom denna windowsinstallation är installerat

Ägaren är villig att lämna disken till en firma som håller på med filrädding från trasiga/kraschade hårddiskar och de tar betalt om de räddar något annars är det gratis.

Så vad är förslaget från er "proffs" i forumet? Vill helst ha så säkra svar som möjligt eftersom gissa kan man göra själv :)

Ett stort tack på förhand.

Till moderator. Om jag får svar på detta, kan du vid ett senare tillfälle radera tråden. Vill inte gärna att den ligger kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns stora möjligheter att ta fram, om inte alla så i alla fall dom flesta bilder, så länge dom inte är överskrivna för många ggr. Ett företag som sysslar med dylikt kan nästan garanterat ta fram det mesta från en oskadad disk. Det finns även program för att på egen hand göra detta, men det kanske kräver lite vana och stor försiktighet. Vad gäller denna tråd, så kan du själv radera den när du är nöjd!    :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

Han är beredd att betala för det. Bara det att jag blir lugnare om de går att rädda. Han accepterar kostnaden. Det är hans sons första år är på bilderna.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

Han är beredd att betala för det. Bara det att jag blir lugnare om de går att rädda. Han accepterar kostnaden. Det är hans sons första år är på bilderna.....

Törs man gissa att han, i fortsättningen, kommer att ta lite tätare backuper?    ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

Han är beredd att betala för det. Bara det att jag blir lugnare om de går att rädda. Han accepterar kostnaden. Det är hans sons första år är på bilderna.....

Såg att IBAS har ju också mjukvara, har inte provat själv

http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/ea...very/index.html

Scavenger har jag räddat med flera gånger med utmärkt resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...