petnei Posted January 24, 2008 Share Posted January 24, 2008 Jag har ett problem med den interna kortläsaren. Den har fungerat tidigare, men nu kan man sammanfatta det som att 'Lampan lyser, men ingen är hemma'... Det lyser en grön diod när det inte sitter något kort i den, denna byter färg till orange när jag sätter i ett kort. Men sen händer det inget mer. Jag hittar inga enheter som kan härröras till kortläsaren, vare sig i utforskaren eller i diskhanteringen. Tidigare dök det upp en massa enheter i utforskaren som var kopplade till läsaren, men dessa är nu borta. Det sitter även en usb-port i läsaren, men den fungerar som den ska. Nån som har nåt tips angående vad jag ska hitta på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NisseT Posted January 24, 2008 Share Posted January 24, 2008 Installera om den i enhetshanteraren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
petnei Posted January 24, 2008 Author Share Posted January 24, 2008 Hmmmmm, hur ska jag göra det? Jag kan inte se den och den var förinstallerad i burken så jag vet inte vad det är för en läsare. Dessutom så syns den inte i enhetshanteraren... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted January 24, 2008 Share Posted January 24, 2008 Hmmmmm, hur ska jag göra det?Jag kan inte se den och den var förinstallerad i burken så jag vet inte vad det är för en läsare. Dessutom så syns den inte i enhetshanteraren... Det verkar närmast som om någon anslutningskabel mellan äsare och moderkort har hoppat ur eller skadats på något sätt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted January 24, 2008 Share Posted January 24, 2008 Din kortläsare är kopplad till moderkortets USB-kontakt med en kabel. Denna kabel har en dubbelkontakt i varje ände och kopplar alltså två USB-portar. Ena USB går till kortläsaren och den andra till USB-uttaget på läsaren. Att denna dubbelkontakt skulle halvvägs dragits ut ur endera kontakten är svårt att tro men det bör kontrolleras. Så fort läsaren får USB-kontakt med moderkortet så kommer enheterna att dyka upp. Händer inte detta så är det troligen fel i läsaren trots att den reagerar lokalt på minnen. Kontrollera för säkerhets skull i Enhetshanteraren att inga gul/röd -markerade eller "Okänd enhet" visas där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
petnei Posted January 25, 2008 Author Share Posted January 25, 2008 Inget konstigt syns i enhetshanteraren. Alla enheter som finns där fungerar som de ska och inga enheter är gul/röd-markerade. Får kanske kontakta leverantören om ett garantiärende... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
finbom Posted January 25, 2008 Share Posted January 25, 2008 Hej! Detta har jag sett på många maskiner men det är ganska sällsynt. Gå in i diskhanteraren och kolla, jag tror du kommer se usb-minnet där fast det saknas en enhetsbokstav. Högerklicka på minnet där och välj att "Ändra enhetsbeteckning...." och ge den en ledig bokstav. Kan vara något annat också men detta brukar lösa det för mig. MVH. Magnus Finbom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted January 25, 2008 Share Posted January 25, 2008 Inget konstigt syns i enhetshanteraren. Alla enheter som finns där fungerar som de ska och inga enheter är gul/röd-markerade.Får kanske kontakta leverantören om ett garantiärende... Kabeln bör också kunna uteslutas eftrsom läsaren trots allt får sin drivspänning från den 'trasiga' USB-anslutningen. Du kan som sista åtgärd flytta USB-anslutningen till ett annan uttag på moderkortet så windows får upptäcka den igen. Där brukar finnas 2-4 extra kontakter. Se i användarhandboken eller läs på kortet efter USB 12 34 56.. USB-kontakterna brukar vara blå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
petnei Posted January 25, 2008 Author Share Posted January 25, 2008 Ah shit, då måste jag alltså bryta plomberingen... Kanske ska kolla med återförsäljaren först så jag inte missar nån garanti. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted January 25, 2008 Share Posted January 25, 2008 Ja det är säkrast, eftersom felet kanske inte löses av den åtgärden ändå... Och om datorn dessutom är plomberad så är det dumt att riskera garantin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
petnei Posted January 25, 2008 Author Share Posted January 25, 2008 Tackar så mycket för all hjälp Jag återkommer med eventuell lösning på problemet... : Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
edde Posted February 13, 2008 Share Posted February 13, 2008 För mig har det hänt att kortläsarens alla beteckningar försvunnit ocu då har det räckt att stänga av datorn dra ut strömsladden och sedan trycka in på/av-knappen och håll in den en stund...sen ska allt funka som det ska igen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts