Gå till innehåll

Hur undviker jag problem med 4GB minne på 32-bitarsversionen av Vista?


Lingman

Recommended Posts

Jag har satt in 4 gb ram i PCn men vet nu att 32 bitars Vista inte kan adressera mer än 3,12 gb.

Vet någon hur jag gör för att kunna ha dessa 4 gb kvar och ta vara på dessa 3,12 gig utan att drabbas av märkliga upplevelser.

SP 1 är installerat, BIOS Phoenix rev. 0401, 2006-09- 20 på ett Asus p5n32 sli premium moderkort

mvh

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har satt in 4 gb ram i PCn men vet nu att 32 bitars Vista inte kan adressera mer än 3,12 gb.

Vet någon hur jag gör för att kunna ha dessa 4 gb kvar och ta vara på dessa 3,12 gig utan att drabbas av märkliga upplevelser.

SP 1 är installerat, BIOS Phoenix rev. 0401, 2006-09- 20 på ett Asus p5n32 sli premium moderkort

mvh

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Du kommer inte att drabbas av några konstigheter på grund av "för mycket minne"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Windows XP använder man /3gb växeln i Boot.ini, men boot.ini finns inte i Vista...

Istället får du göra följande:

Tryck Start -> skriv in följande: BCDEDIT /Set IncreaseUserVa 3072

Vilket betyder att du ska öka användarminnet till 3gb och kernel till 1gb dvs samma som /3gb i xp.

Hoppas att du får det att funka  :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var detta som det frågades efter...

Om man nu har en liten sql server eller cad etc så spelar det ingen roll, det är alla programmens totala minnestörst som tillgodoses.

Men jag kan hålla med dig om att om man nu inte har några minnestörstiga program så är det klokare att låta bli...

Om man nu vill tillbaka till orginalet... http://www.alltomxp.se/forum/index.php?top...g60629#msg60629

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var detta som det frågades efter...

:-...inte om man läser frågan... frågan var om man kan ha kvar 4GB minne utan att drabbas av konstigheter.

I Windows XP använder man /3gb växeln i Boot.ini, men boot.ini finns inte i Vista...

Istället får du göra följande:

Tryck Start -> skriv in följande: BCDEDIT /Set IncreaseUserVa 3072

Vilket betyder att du ska öka användarminnet till 3gb och kernel till 1gb dvs samma som /3gb i xp.

Man måste tala om skillnaden mellan Virtuellt och Fysiskt minne.

Virtuellt minne är hur långa program eller hur mycket bildinformation som kan hanteras (pekas ut adressmässigt)

av ett program.

Om man har ett program som måste ligga i minnet, och detta program måste peka ut 2048 miljoner +1 adresser

så krävs denna omfördelning av minnet.

Fysiskt minne är RAM och växlingsfilens storlek som tillsammans begränsar mängden samtidiga program som kan

laddas in och köras i Windows.

Här framgår att denna inställning gör att enskillda program kan adressera upp till 3GB virtuellt minne:

http://www.prophotowiki.com/w/index.php/IncreaseUserVa

In their default configuration, 32-bit versions of Windows limit individual programs to using no more than 2GB of virtual memory at any given time. As many photographers are now buying computers with upwards of 4GB of memory, this limitation can prevent their systems from taking full advantage of that additional RAM. To combat this problem, previous Windows OSes (including Windows XP Professional) provided the /3GB Switch to expand the amount of memory available to each program. Windows Vista provides this option as well, however as the boot process has been changed for this OS it must be enabled in a different manner.

Warning: This option is an advanced feature of these Operating Systems and is not intended to be used lightly. It carries with it a number of significant caveats, and the user should be extremely careful when playing around with this switch.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...