Gå till innehåll

Måste jag ha Vista-skivan för att kunna formatera?


swag

Recommended Posts

hej ska formatera om 3 diskar i min dator måste jag ha vista skivan då eller kan jag formatera mina diskarändå? har en vista dvd men eng vill gärna förmatera diskarna så allt är bort från dom vet ej vad jag ska välja när jag sätter i vista dvd .därför tänkte jag om det fanns program som formaterade om allt så bara man kunde köra in vista skivan sen och installera.

Ämnet förtydligat av stenis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

Jo du ser det efter nån minut i installationen, efter att du skrivit in nyckeln, då får du välja advanced.

Och då väljer du att formatera. Kan bara på svenska tyvärr.

Ändra i Bios så att datorn bootar från CD/DVD

Starta datorn med skivan i

Tryck ner valfri tangent för att starta med skiva

Svenska

Nästa

Installera nu

Markera det OS du vill ha

Nästa

Skriv in nyckel

Jag accepterar

Nästa

Anpassad (avancerad)     

Enhetsalternativ

Nästa

Välj partitioner 

Formatera

OK

nästa

Install börjar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok .finns det något annat program man kan grovformatera diskarna med för när man kör från vista dvd så känns det skumt tar ju bara ett par sec så är system disken förmaterad den är ju på 500 gb ska ju ta lite mer än ett par sec känns inte rät i xp tog ju det tid .

Du kan formatera allt utom systempartitionen, inifrån windows. Då blir endast den partititionen/disken som du har Vista/XP installerat på, kvar. Den får du sen formatera från installations-dvd´n. För att formatera dom andra diskarna... gå till:

Kontrollpanelen / Administrationsverktyg / Datorhantering / Diskhantering...

...högerklicka på en av diskarna och välj "formatera".... upprepa detta på varje disk utom systemdisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...