Gå till innehåll

Varför ska man ha Windows Media Center?


Whitening

Recommended Posts

Jag har köpt en ny dator och på skrivbordet finns en ikon för installation av Windows Media Center. Min kunskap om WMC och behov fram till idag är noll. Jag funderar på att radera ikonen så att min dotter inte sätter igång installationen av misstag.

Jag tittar idag på TV via Comhems analoga sändningar och har inget behov av att titta på TV med hjälp av datorn.

Till datorn medföljde en 22 skärm och ett ATI Radeon HD 2600 XT grafikkort. Jag har också 10 Mbit/s bredband från Telia via fiberlan.

Kan jag se på TV-sändningar via bredband på min dator utan att behöva skaffa ett digital-TV abonnemang från Telia?

Finns det någon annan bra anledning, som jag har missat, att installera WMC?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Min slutsats av alla svar jag har hittat är att jag inte behöver WMC, eftersom jag klarar allt jag behöver med Windows Media Player 11.

1 Att använda min PC som TV är helt ointressant och dessutom direkt skadligt. Jag sitter redan som det är för mycket vid datorn när jag arbetar. Jag trivs bättre med att ligga i soffan när jag tittar på TV och då får jag dessutom lite ergonomisk omväxling i förhållande till att sitta vid en dator.

2 När det gäller att koppla min PC till TV, för att titta på sändingar på min vanliga TV, är också ointressant, eftersom jag brukar alltid stänga av min dator,  skärm och allt annat med en extern strömbrytare. Jag vill inte behöva sätta på datorn för att kunna titta på TV. Om datorn går dessutom sönder, då har man ingen TV heller. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte ha ditt tv abonnemang via bredbandet.

Du kan köpa ett digital-tv kort till datorn och titta via det.

Om jag inte har helt fel fungerar inte något annat digital-tv kort än av typen DVB-T (dvs för markbunden) digitaltv rakt av i WMC.

En del tillverkare har dock tillägg så att deras dekodrar fungerar i WMC.

Digital Everywhere är vad jag vet de populäraste korten med deras firedtv och floppydtv.

De har drivrutiner som funkar i WMC, det står tom på deras sida att de har testat med ComHem och att det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Stenis men jag blir i alla fall inte klok om jag överhuvudtaget behöver WMC och vad det är för hårdvara och mjukvara som behövs ytterligare för att dra nytta av det som kallas för "stöd" i artikeln.

1 Om jag avser att fortsätta med Comhems analoga sändningar, då är det väl kört, när det gäller digital-TV, eftersom jag har inget digital-TV abonnemang.

2 Om jag skaffar Telia digital-TV via bredband, men inte är intresserad av att titta på TV på datorn, då finns väl bara ett alternativ kvar och det är att titta på på digital-TV på min TV men då krävs det en speciell fjärrkontroll samt någon form av hårdvara typ PS3 som jag måste köpa till eller ?

Klarar jag inte egentligen mina behov med hjälp av Windows Media Player 11?

(Om jag skaffar Telia digital-TV via bredband får jag dessutom fortsätta betala för Comhems analoga sändningar via månadsavgiften i min Brf.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du köper ett analogt TV-kort så går det utmärkt att köra Media Center med ComHems analoga sändningar. Om du kör ComHem skulle jag köpa ett ComHem-kort FloppyDTV eller FireDTV och därmed kunna se digitala ComHem-sändningar i Media Center. Du ska också kunna ansluta andra fristående digitalboxar och på något vis styra detta via Media Center men detta är inget jag har någon erfarenhet av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...